Zo zákulisia turné - 04/2017


Osvetlenie a video pre svetové turné zabezpečila firma PRG XL Video


Ikonickí, rockoví The Cure dokončili pred pár mesiacmi svoje ďalšie svetové turné, na ktorom sa o osvetlenie, video a konštrukciu pódia postarala firma PRG XL Video. O návrh videa a osvetlenia sa postaral Angus "Mac" MacPhail, ktorému dodal kreatívne nápady samotný šéf kapely a zakladajúci člen The Cure, Robert Smith.

Max vysvetľuje kreatívny proces, ktorý nakoniec priviedol celú produkciu k životu, a ktorou nakoniec dokonale naplnili očakávania tých najoddanejších fanúšikov The Cure: "Je veľmi dôležité poznamenať, že Robert Smith bol skutočne veľmi nápomocný, pokiaľ šlo o celkovú koncepciu koncertu - bol v podstate členom nášho kreatívneho tímu, tak, ako bol aj členom kapely. Keď sme spolu po prvýkrát diskutovali o návrhu, obaja sme chceli niečo jednoduché, niečo, čo sa dá jednoducho ovládať, je úplne jasné a logicky dostupné v rámci pódia. Začali sme sa pohrávať s myšlienkou otočných obrazoviek na zadnej strane pódia, s pridanými otočnými podstavcami, s koncami vyvedenými tak, aby sa oslabil celkovo zaoblený vzhľad pódia. Rôzne typy osvetlení sme použili tak, aby sa zachovala jednoduchosť, precíznosť a ľahká manipulovateľnosť - takže pre "šťastné" skladby sme použili plnofarebné osvetlenie, pre skladby náladovejšie sme osvetlenie rozšírili o náležité farby."

Event Services koordinátor, Ben Hornshaw, povedal viac o svojej úlohe Lighting programátora. Zároveň veľmi úzko spolupracoval s Maxom a Robertom na všetkých koncertoch a zúčastnil sa aj prípravných prác turné: "Sme si istí, že fanúšikovia si koncerty naozaj užívali, aj vďaka tomu, že pódium bolo doslova prepchaté množstvom svetelnej a video techniky. Kapela hrala setlisty stavané pre svoju fanúšikovskú základňu a koncerty trvali cez tri hodiny - neboli postavené iba na hitoch, ale aj na albumových skladbách a b-stranách singlov."

Ben nám priblíži technológiu, ktorá ovládala svetelný park: "Boli tam štyri výstuže, ktoré pozostávali z výberu PRG Best Boy reflektorov, GLP X4 Bar 20 LED dosiek, stroboskopov Solaris Flare ED a Molefays. Všetky nosníky na turné pochádzali z dielne PRG BAT, ktoré boli špeciálne vyrobené pro potreby talentovaného tímu osvetľovacích technikov Crew Chief Mark England. Horné výstuže mali na koncoch 10stupňové úkosy nasmerované k pódiu, čím bola uľahčená manipulácia. Na nich viselo 5 videostĺpov, oddelených šiestimi závesnými vertikálnymi výstužami, ktoré sme už spomínali. Každá z nich pozostávala z týchto komponentov: 2 Clay Paky Mythos, 4 Ayrton Magic Blades, 1 GLP X4L moving light, 1 Martin Atomic strobe a PRG Best Boy spot. Účelom týchto výstuží bolo deliť video stenu a zároveň vypĺňať priestor medzi piatimi sekciami, čím vznikala ilúzia širšieho pódia a panoramatickejšieho výhľadu."

Po tom, čo Ben predstavil svetelný park koncertu bolo jasné, že turné The Cure zahŕňalo skutočne veľkolepú kreatívnu produkciu. Ben pokračuje: "Na pódiu, priamo pred videoobrazovkami, stálo päť ďalších veží s výstužami, ktoré pozostávali z Martin Atomic stroboskopov, 8 Molefay svetiel a na vrchu každej bol PRG Best Boy svetelný bod. Na pozadí pódia bolo 10 Clay Paky Sharpy svetelných lúčov. Na spodnej časti pódia boli vozíky s množstvom svetiel Cly Paky Mythos a pohyblivých GLP X4. Takisto GLP X4S svetlá pod stúpačkami a bicou zostavou." Ben bol s kapelou na turné po celý čas a v kombinácii s predošlými koncertami The Cure bol skutočným prínosom pri vzniku Macovho návrhu.

Mac nám priblížil, ako pracoval s The Cure v jednotlivých obdobiach - po prvýkrát spolupracovali už v roku 1978, neskôr v roku 2011 a odvtedy dodnes. Video Account Director, Jon Cadbury, koordinoval dodávku svetelného parku pre turné a Mac vyzdvihol Jonovo priateľstvo s kapelou: "Jeden z naj dôvodov, prečo PRG XL spolupracuje s The Cure je samotný Jon, ktorý s kapelou spolupracoval už v časoch Samuelson´s, kým sa z nich nestali PRG a odvtedy chodí na turné s The Cure pravidelne." Jon Cadbury dodáva: "S The Cure spolupracujeme od roku 1985, kedy som bol predstavený Macovi a kapele ich turné manažérom, počas ich turné po Európe a Amerike, kedy prezentovali album "The Head On The Door". Mať takú náklonnoť kapely viac ako 30 rokov, je pokorné a potešiteľné zároveň, v rovnakom pomere."

Jeden zo zaujímavých elementov koncertu je využívanie časového kódu k ovládaniu osvetlenia. Ben vysvetľuje: "Celý koncert bol ovládaný časovým kódom, takže teoreticky, veľa som toho nakoniec, počas koncertu, na starosti nemal; ale, ono to nie je vždy také jednoduché. Vzali sme 24hodinový rozsah časového kódu a rozkúsovali ho do 10-minútových segmentov, takže v tých 24 hodinách mala každá skladba svoje miesto. Keď technikom klikom vybral konkrétnu skladbu, spustil sa časový kód a ten vybral predprogramované nastavenie osvetlenia pre danú skladbu. Takto sme mali v konzole naprogramovaných takmer 110 skladieb, ktoré vlastne pokryli všetky variácie setlistu kapely a keďže každý zo skladieb mala svoj vlastný časový kód, konzola už sama vedela, čo robiť."

Ben sa s nami podelil aj o jednu anekdotu z turné. Raz počas zvukovej skúšky kapely sa Ben rozhodol odísť spoza konzoly na kávu. Len čo sa vzdialil z arény do cateringovej časti, začul skladbu, ktorú nepočul už celé mesiace. Spanikáril, rozbehol sa do arény, no zistil, že konzola má všetko pod kontrolou a spustila pre tú pieseň správne naprogramované osvetlenie. Ben porozprával aj od odlišných úlohách, ktoré mali s Macom počas koncertu. "Mac mal pod palcom zadymenie a kľúčové osvetlenie a vždy rozhodol o tom, kedy sa skončilo osvetlenie pre tú ktorú skladbu. A hoci bolo všetko naprogramované, vždy to pôsobilo plynulejšie, keď sa stmavovalo manuálne. Po tom, čo Mac všetko pozhasínal, resetoval som všetko pre ďalšiu skladbu. Mac takisto príležitostne pódiu osvetlil, hlavne medzi skladbami, keď sa Robert rozhovoril. Iba veľmi vzácne sa stalo, že niečo nešlo podľa plánu. Vtedy som prevzal kontrolu a obsluhoval osvetlenie manuálne. Spúšťanie časovým kódom je brilantné, pretože nám to umožňovalo detailne sledovať celú šou, vyvarovať sa včas chybám ako aj rozpoznávať miesta, ktoré si vyžadovali zlepšenie. To znamemalo veľa práce mimo samotných koncertov, no bola to malá zaplatená cena v porovnaní s vycibrene pôsobiacou šou." Mac s Benom používali dve konzoly GrandMA2 umiestnené na stanovisku oproti pódiu.

Jon zaspomínal, ako s Macom v roku 2015 navštívili výstavu PLASA, v rámci procesu výberu produktov, s ktorými chcel Mac zrealizovať svoj návrh: "Mac už toho presondoval veľa, pokiaľ šlo o súčasti, ktoré chcel použiť pre osvetlenie The Cure a práve tam sa naskytla príležitosť dostať všetkých významných výrobcov do jednej miestnosti. Takto si s každým mohol podebatovať o cene každého produktu. Niektoré boli až príliš dobré, iné prešiel bez povšimnutia." Jon vzdal zároveň hold manažérovi produkcie Philovi Broadovi. "Phila poznám celé roky a je to neuveriteľne schopný organizátor - disponoval pre každé koncertné miesto detailnými plánmi, čo znamená, že keď sme prišli na dané miesto, nečakali nás žiadne nechcené prekvapenia. Veľkú pochvalu si zaslúži aj booking manažér, Martin Hopewell, ktorý detailne naplánoval celú trasu turné - bezpochyby má obrovský podiel na tom, že turné bolo tak úspešné."

Dane Large, ktorý dokázal počas koncertu zvládnuť tri pozície, Crew Chief, Content Assembler a Director/Operator: "Použitie videa v rámci koncertu bolo veľmi zaujímavé. Použitých bolo 5 sekcíí Robe MC7mm LED obrazoviek v rámoch zavesených tak, aby vytvárali akési obrazy, rovnako ako dve IMAG obrazovky umiestnené po stranách pódia. V hornej časti pódia boli umiestnené štyri projektory Panasonic 21K, ktoré boli využité projekcii textúr pódia. Nakoľko bola hlavná obrazovka rozdelená do piatich sekcii, využívala sa počas koncertu na rôzne účely, či už na zobrazenie každého člena kapely snímaného live-feed kamerami v rôznych častiach pódia alebo k zobrazovanie predpripraveného materiálu. Mac vytvoril jeden z efektov, ktorý sme nazvali "nekonečná stena", kedy sme nasmerovali kameru smerom na pódium a obraz sme premietli na obrazovky, čím vznikol rovnaký efekt, ako keď postavíte proti sebe dve zrkadlá - čím sa odrazené predmety stratia v nekonečne. Mali sme bezobslužné kamery, no dve Sony kamery sme mali aj za kontrolnou konzolou, spolu s 10 PRG XL Gnats, ktoré slúžili k vytváraniu rôznych iných efektov, napr. k približovaniu obrazu členov kapely a širokouhlých záberov publika. PRG XL Gnats sú brilantné, pretože ich môžete namontovať kdekoľvek, na stojan mikrofónu, bicie, či na výstuže, majú úžasný a stabilný obraz."

PRG XL Video Account Director Stefaan Michels dohliadal na dodávku video technológie pre turné. Dodal: "The Gnats sú veľmi všestranné kamery, pretože môžu byť namontované kdekoľvek a stále poskytujú nádherný a ostrý 1080p HD obraz. Dokonca sme ich ešte pre potreby turné upravovali, pridávali diaľkové ovládanie šošovky a kontrastnú funkcionalitu; tieto veci inak nastavujeme priamo na kamere, ale potrebovali sme schopnosť nastaviť to priamo počas koncertu."

Dan nám porozpráva, ako bol video obsah pre koncert delený medzi live prenos a predtočené veci: "Veľa z video obsahu pochádzalo z materiálu pre predošlé turné. Robert bol do kompletizácie videa veľmi zainteresovaný, jeho sústredenie na detail je úžasné a dokonca som pravidelne dostával od neho poznámky týkajúce sa obsahu, ktoré mi slúžili ako vodítko.Spočiatku bolo jasné, že Robert nebude akceptovať nič, čo nebude dokonalé, niektoré veci boli editované snáď stokrát, kým Robert s Macom neboli s výsledkom absolútne spokojní." Pre prehrávanie používal Dan dva Catalyst média servre - jeden pre LED a druhý pre projekciu; oba boli prepojené s Barco e2 media serverom, cez ktorý sa všetko kontrolovalo v reálnom čase. Danov GrandMA2 bol použitý s dvoma controlnými konzolami osvetlenia, zdieľali spoločný časový kód a takisto zobrazoval súbory, ktoré používali Ben a Mac.

Stef dodáva: "Toto bolo moja prvá spolupráca s The Cure, po tom, čo ma s nimi zoznámil Jon. Bol som ohromený pracovnou etikou a starostlivosťou o každý detail, a to zo strany každého, kto patril k tímu turné. Robert mal jasnú predstavu o tom, čo chce vidieť a hoci bol veľmi malý priestor na zmeny v návrhu, bolo skvelé pracovať pod tak zanieteným vedením. S Jonom sme sa boli pozrieť na prvé vystúpenie v New Orleans a boli sme doslova ohromení všetkým, čo kreatívny tím dokázal."

Turné okrem Severnej Ameriky zavítalo na Havaj, Nový Zéland a do Európy, všade bolo vypredané. Publikum bolo nadšené bezchybnou produkciou jednej z najkonickejších britských kapiel. Ich prístup k technológii bol kreatívny, no nie prehane - mixovali intenzitu s prekrásnym štýlom závideniahodným spôsobom. Srdečne by sme chceli poďakovať Robertovi a manažérovi produkcie, Philovi Broadovi, že nás prizvali k úžasnej produckii a tešíme sa na ďalšiu, budúcu spoluprácu s The Cure.

zdroj: prg.com



thinking of the days that are no more

©2001-19 monghi