The Head On The Door - 08/2006


Príbeh albumu The Cure z bookletu jeho Deluxe edície


Rok 1985 začali The Cure ako znovuzrodená kapela. Hoci predošlých 18 mesiacov bolo, slovami Roberta Smitha, "akýmsi nepretržitým prežívaním na prahu novej epochy," mali by sme byť trochu presnejší. Smith bol v tomto období doslova na roztrhanie, snažiac sa balancovať medzi dvoma kariérami - líder The Cure a gitarista Siouxsie And The Banshees.

Sebazničujúci recept v podobne príliš veľa práce. Nedostatok spánku a príliš veľa drog sa stali takmer jeho skazou. Zdravotný stav ho nakoniec prinútil The Banshees opustiť a rozhodol sa "očistiť". Vzdal sa teda cigariet, alkoholu a ďalších rôznych nočných povzbudzovákov ... no dokončenie plánovaného turné The Cure bol skutočne boj.

Vráťme sa však do UK. Tam sa započalo nahrávanie demosnímkov, ktoré sa stali základom albumu "The Head On The Door". Smith zároveň uskutočnil ďalšie významné rozhodnutie. Rozhodol sa totiž znovuobnoviť priateľstvo so Simonom Gallupom.

Dominantný bassgitarista The Cure, Simon Gallup, bol celé roky Smithov najlepší kamarát, teda až do intenzívneho a násilného obdobia albumu "Pornography", ktoré vyvrcholilo do alkoholom vyvolanej bitky po koncerte v Strasbourgu, ktorá ich následne rozdelila.
Rozhodnutý zničiť samého seba si Smith neskôr uvedomil, že Gallupova prítomnosť kapela je dôležitejšia, než akékoľvek zbavenie sa zlozvykov. "Dal nás dohromady náš spoločnný známy, a skončilo to tak, akoby sme sa len týždeň predtým trošku pohašterili. Uvedomili sme si, aké to bolo celé hlúpe ... myslím, že sme obaja trochu dospeli!"

Osviežením pre The Cure sa ukázal aj odchod Phila Thornalleyho a Andyho Andersona počas roka 1984. V zostave kapely opäť privítali ďalšieho starého priateľa, gitaristu Porla Thompsona a vítanou zmenou pre Smitha bol aj príchod bubeníka z Thompson Twins, Borisa Williamsa. "S bicmanom, ktorý bol absolútne prirodzený a vynaliezavý, som si užil kopec zábavy. Boris, Porl a Simon si okamžite sadli, aj napriek Lolovmu stúpajúcemu nevypočítateľnému správaniu. Nadobudol som pocit, že máme skutočne šťastnú a veľmi muzikálnu kapelu. Úplne to zmenilo moju predstavu o tom, akí by The Cure mohli byť."

Kapela tak mohla k svojmu ďalšiemu albumu prístúpiť úplne iným spôsobom, ako tomu bolo v prípade albumu "The Top", vydaného pred siedmymi mesiacmi.

Pri práci na skladbách, vo svojom londýnskom byte, Smith pochopil, že sa uberá úplne inými smermi. "Veľkou zmenou bola pre mňa skutočnosť, že som prerástol vlastné hudobné predsudky. Dobrým príkladom v tomto smere je demo "InBetween Days". Od toho momentu som sa doslova zaľúbil do tej akustickej gitary a vnímal som ju ako "hippie" nástroj. Nie je to niečo, čím by mohli byť The Cure... ale tentoraz som bol odhodlaný preskúmať každú možnosť."

K ďalším nástrojom, ktoré mohli dramaticky zmeniť zvukovú šírku albumu, sa zaradili nové klávesy Yamaha DX7, Emularor II a Ensonic Mirage. "Tieto tri som mal doma a každý deň som s nimi objavil nový zvuk a nový hlas. Skladby ako "Close To Me" a "Six Different Ways" sa javili, akoby vznikli bezo mňa!"

Domáce demosnímky boli následne prepracované v štúdíách F2 a Fitz, v centrálnom Londýne, čiže ešte predtým, ako ich ešte viac zdokonalila kompletná kapela v Angel Studios, v Islingtone, a pripravila ich tak pre skutočné nahrávanie.

"V tomto bode akoby The Cure začali odznova," upresní Smith. "Od čias "Pornography" som po prvýkrát nadobudol opäť pocit, že som v skutočnej kapele. Bolo to naozaj vzrušujúce - a toto nadšenie som chcel zachytiť v popovej hudbe. Chcel som, aby všetko bolo oslnivé, chytľavé a nové."

Jeho oprimizmus mal dobrý dôvod, pretože práca s koproducentom Davem Allenom napredovala závratným tempom. "To hlavne preto, že sme všetky skladby pripravidli do demo podoby, takže všetky aranžmány a zvuky fungovali," poznamenal Smith. "V Angel štúdiách sme sa ani veľmi nesnažili meniť akordy, chceli sme skôr zachovať ducha toho, čo sme urobili." Finálna mixáž "The Head On The Door" prebehla v apríli 1985, v Townhouse, v Shephers´s Bush.

Názov albumu pochádza z verša Smithovej najpopovejšej skladby, "Close To me". "Ide o predstavu z detstva, nočná mora v podobe hlavy bez tela, zízajúcej na mňa z hornej časti dverí mojej izby ... desilo ma to, no stále to vo mne zanechávalo pocit smrti. Mal som pocit, že práve toto tak trochu ovplyvnilo popovú nahrávku, ktoré sme tvorili!"

Pri prvom vypočutí albumu sa môže zdať, že je akýmsi odrazom radostnej atmosféry, v ktorej bol nahrávaný, no Smith poznamenal, že "má aj svoju temnú stránku. "Sinking", "The Baby Screams", "A Night Like This"... tieto, po textovej stránke, nie sú veselé a "Close To Me" je zasa skôr akýmsi prianím, aby som sa nenarodil zo záľubou v super bassových linkách! Pokúsil som sa vytvoriť akési príťaživé napätie spojením jemne horkých slov do sladkých melódii."

Album sa na trhu objavil 30.augusta a tentoraz sa kritika jednoznačne zhodla v konštatovaní, že ide o nevyvrátiteľný úspech. Melody Maker poznamenal, že to bola "dokonalosť sama", zatiaľčo Sounds svoju kritiku zdôvodnil nasledovne: "pri albume nadobudnete pocit želania, aby čo najviac popových hviezd zostalo po celý deň radšej v posteli." Smash Hits pre zmenu uviedli, "Robert Smith má tendeciu sa venovať veciam ako kričiace deti, či Kristova krv... no nenechajte sa tým odradiť."

O týždeň neskôr vstúpil album do britského albumového rebríčka a veľmi rýchlo dosiahol 7.priečku. No skutočným úspechom albumu bola skutočnosť, že sa The Cure etablovali ako veľkí umelci v Spojených štátoch. "Bolo to dokonalé, pretože sme do USA vtrhli s albumom "The Head On The Door" a zrazu bolo všetko tak, ako má byť," zaspomína Smith. "Skladby boli doslova šité pre rádiá, videá dokonalé pre MTV, boli sme vzrušujúca koncertná kapela so seriózne dobrým repertoárom, a hlavne sme sa veľmi rýchlo vyvíjali. Nešli sme tam iba kvôli promo kampani albumu, my sme tam robili promo pre The Cure."

Začali zapĺňať štadióny, zbierať platinové albumy, no podstatnejšie pre Smitha bolo, že kapela konečne začala operovať na samom vrchole svojich síl. "Mali sme energický zvuk a kapela bola nesmierne šťastná. Nahrávanie sa stalo radosťou a vtedy som si pomyslel, "týmto albumom sa začínajú zmeny ..."

A že mal pravdu.

zdroj: The Head On The Door, Deluxe Edition, 14/08/2006



thinking of the days that are no more

©2001-19 monghi