Roger pre iCrates - 01/2012


S Rogerom O´Donnellom o histórii syntezátorov


Zdá sa, že MIDI zmenilo svet. Bola táto technológia skutočne neodvratná? Alebo je jej hodnota a prispenie stále nedocenená?
Roger: MIDI zmenilo svet, ale aj svet syntezátorov; ja dokonca vlastním vo svojej zbierke úplne prvý syntezátor, ktorý sa s MIDI predával - Prophet 600. V tom čase sme vôbec netušili, aký to bude mať v hudobnom svete dopad, ale ako ste povedali, bolo to skutočne neodvratné, že nakoniec musel prísť niekto, kto nájde spôsob, ako syntezátori medzi sebou prepojiť. Čo je prekvapujúce, až zarážajúce, že to nikdy nebolo updatované na rýchlejší protokol.

Ako by rýchlejší protokol veci zmenil?
Sú situácie, keď sa MIDI prepchá logmi, kedy sa cez kábel pretláča strašne veľa informácii. Potom sú tu tie bežné problémy so zaostávaním MIDI, hoci to sa neskôr vyriešilo s lepším hardwarom. Ak by ste sa rozprávali s Dave Smithom, tak by vám vymenoval kopec vecí, ktoré mal urobiť inak a ktoré by rád dnes zmenil. On vlastnil Sequential Circuits a v podstate MIDI vynašiel. Keď si predstavím, že MIDI bolo implementované v ranných 80-tych rokoch a v podstate odvtedy neprešlo zmenou, tak v tejto oblasti došlo k veľkému pokroku.

Tak aké boli skutočné rozdiely medzi The Prophet 5 a The Prophet 600?
The Prophet 5 sa objavilo o pár rokov skôr ako samotné MIDI, rovnako ako zopár ďalších polyfonických syntezátorov. Dave vyvinul MIDI s ďalším chalanmi z priemyslu, myslím, že boli z Roland a Korg. Prvý Prophet s MIDI bola 600-ka a šlo vôbec o prvý syntezátor s MIDI. Prophet 5-la mala mikroprocesor, čo mu dávalo možnosť použitia "patchov", čo bolo na tú dobu niečo revolučné. Cena takéhoto syntezátora sa vyrovnala cene bytu v Londýne! Prophet 5 spôsobil skutočné zemetrasenie, nakoľko hoci to nebol prvý polyfonický syntezátor, bol prvým, ktorý ste mohli skutočne programovať a dokonca mal k dispozícii pamäť, kde ste si mohli ukladať vlastné patche. Ostatné polyfonické syntezátori tých čias sa dali prirovnať k dnešným moderným orgánom.

Moog veril, že analóg je doménou duchovného sveta a práve preto preferoval analógové syntezátori pred digitálnymi. Čo si o tom myslíš?
Analógové syntezátori vs. digitálne, to je vždy zaujímavá debata a moja odpoveď bude zrejme trochu dlhšia. Pokúšam si spomenúť na dobré analogové syntezátori, no je to trochu zložité. Zvuk ktoréhokoľvek syntezátora je bežne počuť prostredníctvom reproduktora, čim sa môže rozkmitať vzduch, no a s analógovým syntezátorom je cesta od zdroja k reproduktoru čistá a stále aktuálna. Digitálny syntezátor je postavený na jednoduchosti vďaka procesoru, ktorý pretransformuje informácie, ktoré naprogramujete. Analógový syntezáror je zasa osobitý, každý jeden. Ku svojim syntezátorom mám jedinečný a ku každému jednému odlišný vzťah.

Sú nejaké zvuky, ktoré sa syntezátormi nedajú zachytiť alebo už boli pokryté úplne všetky?
V podstate sa dnes každý zvuk dá syntetizovať. To, čo robí veci zložitými je komplikovanosť štruktúry samotného zvuku. Ale som presvedčený, že sa viem priblížiť k akémukoľvek zvuku, ktorý hľadáte.

Ktorý najlepší syntezátor je najlacnejší a ktorý najlepší najjednoduchší?
Som veľkým fanúšikom Mooga a pokiaľ ide o prístup na úrovni syntetiky, Moog LP jednoducho neporazíte a to som sa dokonca podieľal na jeho vývoji. Mám rád moje Voyageri, ale pokiaľ by nešlo o peniaze, tak by som odporučil Buchla 200e modular. A najlepší syntezátor? Mohol by som podstrčiť Voyager; skutočne krásny a samozrejme náležitý elektronický hudobný nástroj.

Moment, môžeme sa vrátiť k časti, kde si spomenul, že si sa podieľal na vývoji Moog LP (Little Phatty)?
Požiadali ma o nejaké veľmi jednoduché nápady z oblasti dizajnu, ako aj smerovanie, ktorým by sa neskôr uberali. Mal som veľmi silné argumenty, mal som sklony k... Oni počúvali, čo myslím bolo to najsprávnejšie smerovanie. Pôvodne šlo o víziu Boba, šlo o tú najnižšiu úroveň základu nástroja, no stále pokračoval v čistom zdroji analógového zvuku. Napriek tomu si myslím, že bez MIDI by došlo k strate celej oblasti trhu ľudí, ktorí nepatria k skutočným hráčom alebo programátorov. No bol som polichotení, že sa spýtali na môj názor a aj práve preto pokračujem s nimi v budúcich projektoch a som z toho neuveriteľne nadšený.

Znamená to, že sa chystajú vyrobiť nástroj bez rozhrania?
Bobova vízia pre LP (odmietam to volať takýmto hlúpym názvom - ale v tomto ma vôbec nepočúvajú, haha) je postavená na jednoduchom syntezátore bez MIDI a takisto bez procesora, čiže žiadna úložná pamäť a podobne. Upozornil som na fakt, že mnoho "hudobníkov" dnešných dní, ktorí produkujú syntezátorovú hudbu, takto nehrá a dosť by to limitovalo odbyt. A takisto bez pamäte by sa to veľmi ťažko používalo na pódiu. Chvalabohu, v tomto ma počúvli!

Musí to byť skvelý pocit "mať prsty" v tak vplyvnom nástroji.
Je to neskutočná odmena, keď vás počúvajú v spoločnosti, ktorú si tak vážim, že to nejde ani opísať. Prídu za mnou, počúvajú ma, je to ohromné!

A ako vidíš ty sám budúcnosť syntezátorov?
Budúcnosť syntezátorov... Viete, ja na nich iba hrám a rozprávam ľuďom o svojich predstavách v tomto smere. Oni odídu a vrátia sa so šialenými možnosťami! Kedykoľvek debatím s mojim kamošom Cyrilom Lancem z Moogu, tak ma doslova odpáli... vedieme úžasné rozhovory o tom, čo môže urobiť a čo by som ja chcel. Vždy posunie moje horizonty a predstavivosť. Zaujímam sa aj o iné spôsoby hrania, opúšťam syntezátori, no nakoniec sa k nim vždy vrátim. Mini Moog nastolil štandard a základy ešte v 1970-tych rokoch. Nie som si istý, či by to vôbec mohlo byť ešte lepšie.

icrates.org



thinking of the days that are no more

©2001-19 monghi