Svet zvukov The Cure - 10/1987


Lol Tolhurst o nahrávaní "Kiss Me..." albumu


Hoci na tomto albume The Cure opäť citeľne zlepšili vlastnú produkciu, aj tak sa kapela vyhla akejsi sterilite, ktorú tak často počuť na väčšine dnešných albumov.
Než sme sa pustili do samotného nahrávania, uvedomili sme si, že dobrá polovica skladieb potrebuje vyhladený a kultivovaný zvuk, tá druhá polovica nám zasa znela ako Velvet Underground - trochu drsne.
Pri skladbách, ktoré potrebovali "vyhladený" zvuk sme použili buď Emulator alebo veľké piáno, poslúžilo na štýl umelého sladidla; keď sme zasa chceli čosi drsnejšie, vrátane trochu špinavej produkcie, tak sme použili schválne nejaké lacné nástroje. Napr. Robertova prvá gitara bola dvadsať dolárová "Top Twenty" z Woolworthu, no a tú sme z času na čas použili takisto, alebo sme siahli po Ensoniq Mirage, ktorého osembitové sample nie sú nijak brilantné. Pri niektorých skladbách som dokonca použil starý ARP Solina.
Fakt je ten, že zvuk zo Soliny nevyužijete na takmer žiadnom sofistikovanejšom zariadení. Ale napriek tomu to bolo zaujímavé, jeden deň som totiž celý strávil tým, že som využil plugin od Digidesign Sound Designeru pre Emulator a Macintosh a porovnával som rozdielne vlnové priebehy samotnej Soliny a sampla Emulatora pre Solinu. Bolo očividné, že ten sampel robil neskutočnú kompresiu, takže som nakoniec namiesto sampla Emulatora pre Solinu využil software od Digidesignu, aby zvuk pôsobil viac reálnejšie.
Ono, nakoniec to bol dosť zbytočné, keďže sme Solinu využili takisto! (smiech)

Na čo všetko ste ešte použili Mac? Robil si aj nejaké sekvencie?
Nie, ak už k nejakým sekvenciám prišlo, tak by som na skicovanie skladby požil rozhodne Emulátory. Už dávnejšie sme totiž prišli na to, že ak sekvencujeme príliš veľa vecí, takže všetko začne znieť až príliš sterilne.

Na obale albumu máte uvedených až troch klávesákov. Ako si strážite svoje pozície?
Aby som to uviedol na pravú mieru, ja som sprostredkovateľ, niečo ako učiteľ, čiže lepšie povedané, ja som ten, ktorý musí doma pripraviť ku všetkému náležitý manuál. Robert s Porlom sú skvelí pianisti a z času na čas hrajú aj na klávesoch, no a ak prídu s niečím dobrým, tak to jednoducho použijeme. Naše role v kapele nikdy neboli vopred určené, hoci ja som obyčajne ten, kto prináša nové technológie, pomáham tvarovať nápady alebo interpretujem na klávesoch nápady ostatných.

Vrstvené aranžmány niektorých zvukov mi prišli veľmi zaujímavé. Vymenujem niektoré a ty nám povedz, ako vznikali. Začnime takou "Like Cockatoos".
V tejto skladbe sme nasamplovali časť hudby, ktorú sme skomponovali v ranných časoch. Následne trochu premixovali, natlačili do Emulatora a následne veľmi náhodne prehrávali pre vytvorenie toho podivného davového efektu.
Keď sme pred pár rokmi nahrávali album "Pornography", tak sme množstvo vecí a efektov robili štýlom spätného prehrávanie zvukov nahratých na pásky. Dnes si vďaka samplovaniu ušetríme pri tej istej činnosti omnoho viac času.

Čo ten indický zvuk v "If Only Tonight We Could Sleep"?
Tá sitara pochádza vlastne z disku spoločnosti Mirage. Nastavenie kláves s týmto diskom umožnilo hrať sitaru, ako aj kopec ďalších indických perkusii v nižšej tónine, v strednej vrstve bolo použité akési mrnčanie a najvyššia vrstva sa ušla práve tej sitare. Ja som hral na klávesoch to mrnčanie a melodickú linku, no a Boris udržiaval tempo perkusii.

Jedna vec ma pri vašich predošlých albumoch privádzala do mierneho šialenstva a bol to práve ten monotónny a rovnaký zvuk bicích na celom albume, tak ako sa to dnes robí pri nahrávaní bežne. No na tomto albume sa nedá nepovšimnúť pestrosť a variabilnosť bicích. V tomto sme mali k dispozícii tri rozdielne zostavy bicích. Jedna bola postavená v hlavnom štúdiu, ďalšia v malom kumbáli a tretia v chodbe spájajúcej jednotlivé štúdia, vďaka čomu vznikol efekt ozveny ako vo veľkej sále.
Ale pravda je, že sme s týmto albumom stvorili svet plný rozmanitostí. Vždy som zastával názor, že bicie sú nástrojom, ktorý si nik nevšimne do chvíle, kedy buď vypadnú z tempa alebo znejú príšerne.

Aké máš vybavenie pre živé hranie?
Vytvoril som rack so šiestimi rôznymi modulmi. Je v ňom DX7, dva Oberheimy DPX, čo je absolútne skvelé, nakoľko bežné načítanie disku zaberie Emulátoru celú minútu a vy predsa nemôžete zahlásiť, "Prepáčte Madison Square Garden, musím načítať disk". No a tú zostavu dopĺňa digitálne piáno Roland, Super Jupiter a Mirage. Ensoniq Mirage je inak dosť podceňovaný syntezátor, pokiaľ ide o živé hranie. Pôsobí dosť príšerne a plasticky, no je veľmi robusný a na načítanie zvuku mu stačí iba 16 sekúnd.
Teraz ma čaká celý 5 dní, ktoré strávim nastavovaním zvuku syntezátorov a spracovávaním masteringu nahrávok na disk, aby sa to dalo použiť na živé hranie.

A čo bassové zvuky v "The Kiss", sú skutočne originálne!!
To sú skutočné, živé bassy, no je ich tam použitých asi šesť, sú však trochu rozladené a spracované fázovým efektom. Ale premýšľaním o tom, ako sme dosiahli ten zvuk ma staviate pred absolútne vážny problém. Počas príprav na živé vystúpenia si musím pripomenúť všetko, čo sme hrali na albume. Väčšinou si záznam a poznámky z každého nahrávania ukladám do MAC-u, no zvyčajne v polovici procesu to pustím k vode, pretože mi to príde príliš komplikované. Teraz by som si želal, aby som tie poznámky mal k dispozícii.

Aká dôležitá je pre teba jednoduchosť?
Jednoduchosť je polovicou boja. Keď som si kúpil Emulator, tak som povedal kapele, že potrebujem pred nástupom do štúdia dva mesiace na učenie. Presne toľko mi to trvalo, keďže som mal denne iba hodinu čas sa tomu venovať. No je rozhodne lepšie mať k dispozícii americký manuál, než ten japonský preložený do angličtiny, kde je na desiatich stranách popísaná jedna vec a zrazu na konci tej desiatej je uvedené niečo v šťýle, "ak ste neurobili toto, tak nič z predošlých desiatich strán nebude fungovať" (smiech)

Dnes využívate viac technológii než kedykoľvek predtým, neobjavili sa nejaké váhania, či rozpaky?
Najväčší dar týchto technológii je vlastne prístup do sveta zvukov, na ktorých výuku a zvládnutie ste kedysi potrebovali roky. Syntezátori a sample sú veľmi ľudovo orientované a jednoznačne sú viac kreatívne, než deštruktívne.

zdroj: MCS, 10/1987



thinking of the days that are no more

©2001-19 monghi