Love And Other Tragedies – 06/2015


S Rogerom o jeho aktuálnom symfonickom projekte


Roger O´Donnell sa môže pochváliť vyčerpávajúcou hudobnou kariérou v roli klávesáka The Cure, rovnako ako aj The Thompson Twins a The Psychedelic Furs. Jeho aktuálny sólový album však tvorí séria klasických inštrumentálnych skladieb, na ktorých spolupracoval s Juliou Kent, známou z projektov Anthony And The Johsons a Rasputina.

"Ide o časť projektu Giulia Di Maura, v ktorom konkrétni umelci prepracovali časti hudby, tie následne posunuli iným hudobníkom, ktorí to nahrali, no a Giulio to následne posunul niekomu inému, aby to produkoval," vysvetľuje Roger. "Zámerom bolo, aby ste do toho zapojili ľudí, s ktorými ste nikdy predtým nespolupracovali. Mne bolo navrhnuté, aby som pracoval s Juliou. Predtým som ju nepoznal a ukázalo sa, že to bolo len dobre, je to úžasná hudobníčka. Ono sa nám to trochu potom "zrútilo", pretože sme nakoniec vôbec nepotrebovali producenta, či niekoho ďalšieho k spolupráci. Ja som totiž všetko skomponoval, zahral piáno party a Julia hrala na čele. Síce sme mali k dispozícii ešte jedného chlapíka, ale ten skonštatoval, že "to nemá žiaden význam" a dal od toho ruky preč."

Zvláštne je, že Roger s Juliou nahrávali svoje party oddelene, na rôznych kontinentoch. "V podstate sme sa stretli iba raz," skonštatoval Roger. "Vôbec to však nenarušilo našu schopnosť spojiť sa na emočnej úrovni. Jednoducho takto pracujem a vlastne takýto spôsob aj preferujem. Máte jednoducho čas sám pre seba, čas na dotiahnutie vecí k dokonalosti, dať tomu presne taký zvuk, aký si predstavujete. Neexistujú žiadne časové obmedzenia, ani tlaky pri prenájme štúdia. Akonáhle ste na proces napojený emotívne, neexistujú žiadne problémy."

Vznikli však problémy s časovými harmonogramami, no Roger bol rozhodnutý napriek všetkému album dokončiť. "Bolo to všetko príliš dobré na to, aby sa to pustilo k vode," priznal. "V jednom momente som sa rozhodol posledné party nahrať s iným čelistom, pretože Julia bola zaneprázdnená. Veľmi skoro som si však uvedomil, že som to napísal pre ňu a veľmi som chcel, aby to zahrala. Je jednoduché veci stopnúť, lenže ja zvyknem naraz robiť niekoľko vecí, takže som nemal v pláne sa toho zdať."

Album rozpracováva tri klasické príbehy. "Spracovali sme Šeherezádu a keď sme sa neskôr stretli v Londýne, tak sme si povedali, "dobre, spracujme aj ďalšie klasické príbehy lásky" a tak sme sa rozhodli spracovať hneď prvé dva, na ktoré sme si spomenuli," zaspomína Roger. "Navrhol som Tristana a Isoldu, je to typický anglický príbeh, z čias pred legendou o Kráľovi Artušovi, no a Julia navrhla príbeh o Orfeovi a Eurydícii. Nejde o literárne predlohy, skôr sme sa snažili nájsť akúsi správnu náladu pre naše interpretácie. Totiž, už keď som začal s komponovaním, tak som veľmi rýchlo pochopil, že sa nemôžete držať pôvodnej predlohy, jednoducho bolo potrebné nájsť tú správnu náladu, ktorá vás príbehom povedie."

Album je postavený na piáne a čele. "Chcel som tomu dať nádych klasiky, nechcel som do toho miešať elektroniku, práve preto som použil piáno," zdôraznil Roger. "Kombinácia piána a čela sa mi veľmi páči. Už predtým som skomponoval nejaké party pre čelo a už vtedy som vnímal túto kombináciu ako skvelú."

Spolu s albumom Roger zverejnil ku každej skladbe video. "Pôvodne som album nechcel vydať v digitálnej podobe. Zámer bol vydať to na vinyle a jediný spôsob, ako si dielo vypočuť online, mal byť YouTube, takže zverejnenie albumu na tomto serveri si vyžadovali prípravu videa. Aj toto bola zaujímavá výzva, nájsť spôsob, ako obrazom reprezentovať skladby, no bez literálnej predlohy."

"Ku skladbe "Tristan" som sa vybral na rieku, keďže som chcel kameru umiestniť na čelo člna a len by som pádloval, no nefungovalo to. Tak som umiestnil GoPro kameru na kapotu auta a nasmeroval ju do korún stromov. Následne som použil zrkadlový filter a ono to vyzerá celkom vkusne."

Onedlho sa dočkáme koncertného prevedenia albumu "Love And Other Tragedies". "Julia sa toho nezúčastní, pretože je príliš zaneprázdnená, ale mám k dispozícii vynikajúceho čelistu a odohráme album v celej jeho dĺžke," oznámil Roger. "Ešte predtým však zaznejú skladby z albumov, ktoré som na svojom vydavateľstve vydal za poslednú dekádu. Tri skladby od Hannah (In The Wars), tri budú moje sólové skladby a tri od Erin Lang, samozrejme v úprave pre sláčikový kvartet."

"Zvukové skúšky budú isto zaujímavé," povie Roger. "Odkedy som tie skladby skomponoval, tak som ich prakticky nehral a niektoré som v živote zahral iba raz, takže sa ich budem musieť opäť naučiť, čo bude dosť zaujímavé, keďže budú so mnou hrať ďalší štyria ľudia. Mám teda trošku obavy, ale na druhej strane som si istý, že bude bude fájn, pretože sú to skutočne skvelí hudobníci. S dvoma z nich som už v minulosti spolupracoval a sú skutočne talentovaní."

Roger takisto nedávno produkoval aktuálny album kapely Hannah (In the Wars). "Hannah sa presťahovala do Londýna a môj kamarát sa o nej vyjadril, že "ona nikoho nepozná, hlavne z hudobnej branže, a bolo by skvelé, keby som sa o ňu postaral"," zaspomína Roger.
"Tak sa stalo a dnes sme najlepší priatelia, je moja naj kamoška v Londýne! Chodíme často spolu von, pomohol som jej s albumom a je to pekná zábava, dokonca som s nimi hral na ich nedávnom londýnskom koncerte."

Roger takisto pracuje na dvoch baletných projektoch. "Jedným z nich je "Portrét Doriana Graya" v moskovskom Les Saison Russe, a tým druhým je adaptácia "Orfea a Eurydície" z tohto albumu. Jeden ruský choreograf si to vypočul a chce, aby som to prepracoval pre baletné vystúpenie. Najskôr mi to prišlo zložité, keďže moja pôvodná kompozícia pozostáva z troch krátkych celkov, ale ukázalo sa, že to také zložité nebude a za pár týždňov som z toho vytvoril 45 minútovú kompozíciu vystavanú pre komorný orchester. Bol to zaujímavý a vcelku rýchly proces."

zdroj: tomatrax.wordpress.com



thinking of the days that are no more

©2001-19 monghi