Shiver And Shake – 02/1994


Spomienka na súdny proces The Cure vs. Lol Tolhurst


Robert Smith na najvyššom súde vo svojom vyhlásení uviedol, ako napísal text k skladbe "Shiver And Shake", ktorá je vlastne o klávesákovi Lolovi Tolhurstovi. Ako Smith vyhlásil, počas nahrávania albumu "Kiss Me Kiss Me Kiss Me" požiadal Tolhursta, aby sa pri spievaní tejto piesne postavil priamo pred neho a mohol tak do skladby vložiť omnoho viac svojich pocitov.
Niektoré pasáže textu: "You´re just a waste of time, you´re just a babbling face / You´re just three sick holes, that run like sores / You´re a f***ing waste, you´re like a slug on the floor / Oh, you´re useless and ugly, and I shiver and shake, when I think of how you make me hate."

Tolhurst sa rozhodol podať na súd žalobu v súvislosti s pokusom o zmenu zmluvy z roku 1986, ktorá podľa neho dáva Robertovi Smithovi a manažérovi The Cure, Chrisovi Parrymu, neférový podiel z tantiémov nahrávok The Cure. Smith s Parrym sa proti jeho návrhu rázne ohradili. Na svoju obranu tvrdia, že postupne od roku 1982 Tolhurstov podiel na aktivitách skupiny mal výrazne klesajúcu tendenciu a v roku 1988 dosiahol minimálnu hodnotu. Takisto mu vyčítajú, že do danej situácie sa dostal vlastnou vinou, vďaka svojmu opilectvu.

Vo svojom vyhlásení Smith tvrdí, že postupným zhoršovaním jeho návyku v pití sa jeho rola v skupine pre ostatných členov degradovala na "dvorného šaša". Dokonca aj keď si do štúdia doviedol svoje dievča, sa jeho úloha zminimalizovala len na to, že s ňou vo všetkom súhlasil. "Vážne som už vtedy pochyboval, načo tam vlastne celý čas bol."

Ako ďalej uviedol, počas nahrávania albumu "The Head On The Door" bol Tolhurst dobrý iba na to, aby mu pred koncom nahrávacieho dňa zabezpečil odvoz taxíkom, a niekedy aj pred začiatkom.
"Povedal som mu, aby to pitie obmedzil a naučil sa hrať riadne na klávesoch. Sľúbil my, že tak urobí a ja som dúfal, že sa toho sľubu bude držať," dodal Smith.
"Napriek tomu všetkému pre mňa začalo byť dosť zložité prizerať sa, ako to s niekým, koho som poznal a mal rád už od školy, ide tak prudko dolu vodou. Je smutné, že sľuby, ktoré mi dal, porušil."
Smith dodal, že to zašlo až tak ďaleko, že si Tolhurst musel farebne značiť klávesy, aby vedel, ktoré má počas tej-ktorej skladby stlačiť. "No napriek tomu robil často dosť veľké chyby v notách a časovaní," vyhlásil. Spomenutú skladbu "Shiver And Shake" Smith okomentoval nasledovne: "myslím, že ten text jasne ukazuje moje sklamanie a hnev súvisiaci s Tolhurstovým úpadkom, či už ako členom skupiny alebo ľudskou bytosťou."

Ako povedal, v máji a júni 1988 skupina pracovala na demách pre album "Disintegration". Zatiaľ čo ostatní členovia skupiny hrali v prácach aktívnu úlohu, Tolhurst trávil väčšinu času v kresle, s knihou v ruke, pofajčoval a popíjal. "Vtedy bolo po prvýkrát úplne očividné, že už nebol žiaden predstaviteľný dôvod pre jeho prítomnosť," prehlásil Smith. Posledných šesť rokov jeho pôsobenia v skupine ho on sám vnímal len ako "pasažiera, nič viac." "Pokiaľ ide o pozitívne nápady, osobnostné, hudobné alebo textárske schopnosti, neprispel v tomto období v podstate absolútne ničím a dnes ešte očakáva, že bude uznaný za dôležitého člena skupiny," pokračuje Smith.

"Celé to bolo iba o mojej sympatii, ktorá nebola na mieste, o mojom optimizme, že môže opäť nadobudnúť ten stratený entuziazmus, ktorí bol pre neho taký typický v ranných časoch skupiny. Mylne som veril, že by mohol svoje deštrukčné zlozvyky v pití udržať na uzde, ako som aj mylne veril v to, že mu záležalo na skupine, ktorú reprezentoval a v ktorej pôsobil tak dlho, aj keď jej názov často bezdôvodne zneužíval na to, aby si sám v mnoho prilepšil. No zatiaľ čo začal ako dychtivý, aj keď nie veľmi zručný, bubeník, plný entuziazmu a síl, skončil ako unavený a motajúci sa tieň samého seba. Demisiu v skupine si podpísal sám, vďaka svojmu intenzívnemu pitiu a nedostatku oddanosti."

zdroj: Melody Maker, 26.02.1994



thinking of the days that are no more

©2001-19 monghi