Úvaha nad "Picture Show" - 1991


Robertove zamyslenia nad videoklipmi The Cure


Why Can´t I Be You?
(Boogie v blbých kostýmoch)

"Raz mi jeden fanúšik povedal, že by bol rád mnou. V tej skladbe som si s ním vymenil úlohu. V klipe som chcel byť polárnym medveďom, no odmietol som si dať na hlavu medvediu hlavu. Tie tanečné kreácie sme filmovali v Dubline. Noc predtým sme v tamojšom bare spoznali írsku tanečníčku, ktorá vyzerala ako Alastair Sim, no viac maniakálne: ukázala nám zopár tanečných krokov. Tá zrejmá fonetická reprodukcia slova "can´t" (zobrazená perami) nemá so mnou nič spoločné - to sa len prejavilo skryté dieťa v Timovi Popem, ktoré zatúžilo siahnuť po nejakej cene uznania. Dnes to vyznie trochu hrubo. Mysleli sme si, že raz sa to môže objaviť aj v telke."

Catch
(Hundranie na nádvorí s výhľadom na more)

"Je to o dievčati, ktoré poznám, a má špecifický smiech. Verše "I used to sometimes try to catch her/But never even caught her name" sú len metaforou: samozrejme, že jej meno poznám. Názov "Catch" (Chytľavé) zvyknem používať od doby, čo sme chvíľu pôsobili v Hanse. Tam nám vždy vraveli, píšete dobré skladby, no nikdy sa nechytia. Inak, toto video nás vyšlo raz tak draho, ako sme boli dovtedy zvyknutí: 120 000 libier! Celé to skazil Lol. Bolo to v podstate prekrásne video a ten starý bastard v baníckych džínsoch sa potuloval stále po točivom schodisku a dokonca sa ani netrápil predstierať hru na čele."

Hot Hot Hot!
(Mňaukanie v slnečných okuliaroch)

"Bolo to o troch sexuálnych skúsenostiach: v pivnici jedného klubu, na trajekte a doma v mojej posteli. Tie blýskavé efekty boli akousi paralelou. Premýšľal som o knihe z detstva, "Earthfast", od Williama Mayena, o chlapcovi, ktorý sa prostredníctvom blesku vrátil späť v čase - a potom o tom chlapíkovi z Guinessovej knihy rekordov, ktorého blesk zasiahol niekoľko krát. Povedal som Timovi, aby z nás urobil trápnu funky soulovú kapelu. A on si to "trápna" preložil ako "trpazličia" a "soulová kapela" bola preňho "čierno-biela". Polydor prehlásil, že by sa to nemalo nikde vysielať. Ani sa nevysielalo."

Just Like Heaven
(Zasnené túlanie po morskom útese)

"Toto je úplne vážne video. A zároveň moja najobľúbenejšia skladba z albumu "Kiss Me...". Zachytáva dve udalosti zo skutočného života: tá dôležitejšia sa stala práve na mieste, kde sa filmovalo, na Beachy Head pred 15-timi rokmi. Skladba je vlastne o hyperventilácií - o bozkávaní a omdlievaní na dlážke. Mary so mnou v klipe tancuje práve z dôvodu, že ona bolo to dievča z Beach Head, takže v klipe musela byť práve ona. V klipe sa prechádza po okraji útesu a mizne: opäť metafora. Ide o to, že jedna taká noc stojí za tisíc hodín driny."

Lullaby
(Nočná mora z pavúkov)

"V jedno ráno som sa zobudil s úvodnou dvojicou veršov v hlave: "On candystripe legs the spiderman comes/Softly though the shadow of the evening sun". Keď sme začali uvažovať o videu, bolo mi okamžite jasné, aké by malo byť. Urobili sme ho v štýle Christophera Leea. Samozrejme, že som odmietol mať na sebe skutočného pavúka: dokonca sme tam mali chlapíka, ktorý mal k dispozícií vakcínu v prípade uhryznutia, aj som sa o to pokúsil, ale nedokázal som to. Je to v podstate jednorázové video - Jim Kerr ho vôbec nepochopil, moji synovci okamžite. Ak by som si mal vybrať nejaké publikum, rozhodne by som volil mojich synovcov."

Fascination Street
(The Cure prezentujú svoj americký singel)

"Otrasné. Pôvodná myšlienka bola urobiť to celé v štýle Dr. Who, preto je tam telefónna búdka a hodiny, či už v miestnostiach alebo nie a všetko to pôsobí veľmi lacno. Nakoniec to video ani veľa nestálo. Bežne nám na video prispieva ako Elektra, tak aj Polydor, ale keďže to bolo točené iba pre americký trh, tak sa do toho angažovala iba Elektra. Postráda to ale fantáziu. Mal som v úmysle točiť to na Bourbon Street v New Orleans, kde som túto skladbu napísal - bol som tam dokonca pripravený aj vyraziť, ale potom ma napadlo, "čo si do pekla myslíš, že tam nájdeš?" Je to iba o nedôvere, že stále dokážem doslova blázniť za hľadaním dokonalého momentu."

Lovesong
(The Cure sediaci v kútoch jaskyne)

"Mary som venoval pásku s touto skladbou ako svadobný dar. Zašla si ju vypočuť do vedľajšej miestnosti a keď sa vrátila, takmer ma udusila bozkami. Je to tá naojtvorenejšia, najpravdivejšia a najúprimnejšia vec, akú som kedy naspieval. Je o láske, ale takisto o neschopnosti niekoho niekedy skutočne spoznať. S videom som bol ale vážne sklamaný. Zámerom bolo zobraziť veľkú jaskyňu večnosti, no vyzerá to veľmi stiesnene a pózovo. Už úvod je strašný, tie nekonečné zábery na veľké falusy, ktoré akože mali prezentovať kvaple... to sa vôbec nepodarilo."

Pictures Of You
(V zasneženej krajine obklopení palmami)

"Stratil som fotografie, ktoré som dosť dlho nosil v peňaženke. Zistil som, že som na staré fotografie dosť naviazaný, dokonca aj na tie urobené ešte pred mojim narodením, ono mi to totiž dáva akýsi význam vecí, ktoré nasledovali potom. Po tom, čo sme kopec času zabili natáčaním videa k "Lovesong", sme jednoducho zobrali so sebou tri Super-8 kamery a v hlave sa mi zrodila predstava, o čom by to malo byť. Chcel som zachytiť slnečnú pohodu, lenže text odkazoval na sneh. V čierno-bielych farbách vyzerá sneh ako piesok, takže som navrhol "urobme to tak, akoby vonku bolo nádherne slnečno a keď to dokončíme, uvidíte, aké to bude bizarné." Lenže, staré porekadlo, "kameru neoklameš", sa opäť ukázalo ako pravdivé."

Never Enough
(Groteskná šou na konci móla)

""Never Enough" je o pocite uspokojenia súvisiaceho so všetkým, čo robím. A samozrejme sú v nej aj prvky súvisiace s reakciou na dosiahnutý úspech. A niekedy sú to pocity akoby ste skutočne uviazli v nejakej grotesknej šou na konci móla. Je to úžasné video. Takisto zobrazuje jeden z našich možných koncov. Videl som niekoľko kapiel, ktoré skončili vystupovaním na malých pódiách pred očami ostatných podivínov. Na nohu som si pripevnil reťaz s guľou a keď som spadol s ňou do vody, tak sa na hladine udržali veci, ktoré ma po celé roky chránil pred peklom."

Close To Me (remix)
(Podvodný žart v skrini)

"Povedal som ľuďom v Polydore, že tento remix nemôžu vydať na singly bez nového videa. Tento pokračuje tam, kde pôvodný skončil (pádom skrine z útesu). Pap (Tim Pope) už má jedno skvelé podvodné video s Tom Tom Club ("Oceania") za sebou. Toto naše video sa mi veľmi páči: je veľmi farebné a jednorázové. Pocity z pôvodnej skladby sú zosumarizované do jednej vety: "I wish I´d stayed asleep today" - tým je vyjadrená zbytočnosť toho všetkého. Niekedy sa zobudíte o deviatej večer a neviete si spomenúť na jedinú hodnotnú vec, ktorú ste za celý deň urobili."

zdroj: neznámy



thinking of the days that are no more

©2001-19 monghi