The Cure: In Between Days - 01/2004


Čo predchádzalo albumu "the cure"


Vydanie štvordiskového setu 'Join The Dots - B-sides and Rarities - 1978-2001 - The Fiction Years', spolu s vlastným pohľadom kapely na kariéru The Cure, nám dáva možnosť nahliadnúť na inú stránku kapely spolu s Robertom Smithom, spevákom, hlavným textárom, dušou kapely a osobou, ktorá navždy zúčtovala s kaderníkmi. To všetko bolo ako očakávané, tak aj prekvapujúce.

Tí, ktorí sa pred dvoma rokmi zúčastnili v Paríži tlačovej konferencie, ktorú usporiadal Robert Smith z príležitosti vydania kompilácie "Greatest Hits", si zrejme veľmi dobre pamätajú na jeho vyhlásenia. Tvrdil totiž, že uvedená zbierka najúspešnejších singlov skupiny mala byť vlastne definitívnou bodkou jej kariéry a Robert sa chystal pracovať ďalej na vlastnom labeli. Neskôr som sa s ním pred minuloročným letom stretol príležitosti vydania DVD "Trilogy" a svoje slová trochu pozmenil:

RS: "Je pravda, že som o tom hovoril. Ale to sa všetko odohralo v tom konkrétnom čase. Náš kontrakt, ktorý nás s Polydorom viazal v Európe po skvelých dvadsiatich rokoch definitívne skončil. Znamená to teda, že v období od mojich 20-tich do 40-tky bol môj život neoddeliteľne spätý s The Cure. Kontrakt uzavrela výberovka hitov. Ono, tá kompilácia by vyšla či už by sme s tým súhlasili alebo nie, takže som sa rozhodol toho radšej chopiť, urobiť tomu riadnu reklamu, poskytnúť rozhovory a dokonca sme pre to odohrali aj jeden exkluzívny koncert vo Francúzsku. A hoci som sa za posledných 10 rokov zhováral s luďmi z britského Polydoru nie viac ako trikrát, The Cure mali u ľudí z francúzskej pobočky vždy privilegované postavenie a mali s nimi veľmi vzťahy."

Či už mali The Cure so svojim zamestnávateľom komplikovaný vzťah alebo nie, pravdou je, že v tomto roku boli The Cure doslova všade.

Skutočne prekonaná fikcia

Iste, po box sete, tento rozhovor sa ním nezaoberal, sa na horizonte črtá kompletný remastering albumového katalógu skupiny - 14 albumov. Ide o ďalší z Robertových nápadov?

RS: "Nie. Bol to ich nápad, hoci sme s tým v podstate od začiatku súhlasili. Celý problém je v tom, že label Chrisa Parryho, u ktorého sme boli od čias vydania nášho prvého singla "Killing An Arab" (1979) (pozn. ten bol najskôr vydaný na indie labeli Small Wonder s b-stranou "10:15 Saturday Night", ktorá otvára kompiláciu "Join The Dots"), predal celý náš katalóg vydavateľstvu Universal (vlastník Polydoru) bez toho, že by ma o tom informovali. Teda vlastne Chris predal svoj label. Pracovali sme spolu 25 rokov a nikdy som nemal pocit, že by sme si mali veci medzi sebou nejako uzákoniť, čiže spísať nejakú zmluvu. Na The Cure pekne zarobil a myslím, že chcel ešte viac peňazí, na úkor mojich nákladov. Vždy som chcel pracovať s nezávislými, pretože tak máte šancu mať nad vlastnou prácou väčšiu kontrolu. Hudba The Cure nebola nikdy použitá v reklame a aj na kompiláciach sme sa objavovali veľmi vzácne. Ide o akúsi nedotknuteľnosť, no podľa niektorých ľudí je to dôležité iba pre mňa. To ale vôbec nie je pravda, viem že je to rovnako dôležité aj pre fanúšikov The Cure. Nuž ale, budeme sa s tým musieť naučiť žiť. Dnes vedú nahrávacie spoločnosti právnici. A pre nich bude jediným úspechom zarobiť na katalógu The Cure čo najviac peňazí."

Takže ododnes sa Robert bráni, výsledkom čoho je táto nádherná kompilácia zložená iba z b-strán ich singlov. "Už od mladosti, keď si kúpim nejaký singel, tak si najskôr vypočujem jeho b-stranu," prezradil nedávno médiám. "A spolu s týmito 71 skladbami, medzi ktorými sú aj trochu raritné záležitosti, sme vlastne pokryli celú kariéru The Cure. A na tie slávne remastre si budete musieť trochu počkať, postupne sa však budú počas nasledujúcich osemnástich mesiacov na trhu objavovať."

Sám s Robinsonom?

Na druhej strane však vieme viac o Robertových požiadavkách. Budúcnosť je už totiž naplánovaná a vyzerá sľubne:

RS: "Podpísal som zmluvu na tri albumu s labelom Rossa Robinsona, IAM, ktorý je takisto nezávislý. Toho sa týka aj môj "sólový" album, na ktorom som pracoval v období, kedy som nevedel, či skupina ešte vlastne existuje, lenže Ross, ktorý je inak jeden z najentuziastickejších ľudí, akých som kedy stretol, sa rozhodol, že výsledok mojej práce bude lepšie prezentovať ako produkciu The Cure, než moju vlastnú. Bol to práve on, kto nás kontaktoval po tom, čo nás videl zopár krát naživo na koncertoch a mal úplne jasnú a detailnú predstavu o tom, ako by mala naša spoločná vec vyzerať. To samozrejme neznamená, že náš nasledujúci album bude heavy metalový! No bude to zrejme veľmi zaujímavé."

zdroj: Rolling Stone France
autor: Manuel Rabasse



thinking of the days that are no more

©2001-19 monghi