The Cure - 4 Tour 2008 - 07/2008


Pohľad do zákulisia koncertov The Cure


Dizajnérka sveteľného parku, Abigail Rosen Holmes, mala pri návrhu osvetlenia pre turné The Cure - 4Tour - spolupracovníka. A ten nám dovolil nahliadnuť do svojich poznámok.

"Robert Smith sa veľmi zaujíma o návrh osvetlenia koncertov," povedala Holmesová. So Smithom si pred finálnym projektom vymieňali a dopĺňali vlastné poznámky a náčrty rozloženia svetiel, projekcii a celého pódia. Neskôr zasa diskutovali nad osvetlením pre jednotlivé skladby.

"Koncert má momentálne naprogramovaných 76 skladieb," dodala. "Starostlivo som rozobrala detaily každej skladby, aby pôsobila jedinečne." Pri návrhu koncertu venuje najviac koncentrácie vytvoreniu systému, ktorý umožní široké variácie. "Úžasná dynamika a rozsah nálad hudby The Cure to však veľmi uľahčili," povedala. S týmto turné prešli celé Spojené štáty a Európu, výbavu nemenili, hoci pre americké turné sa k pridaným skladbám muselo doprogramovávať.

Upevnite toto, prifarbite tamto

Ako väčšina návrhárov, aj Holmesová má obľúbené nástroje, s ktorými rada pracuje. Jeden z jej momentálne najobľúbenejších pochádza z Talianska. "The Alpha HPE1200 od Clay Paky je momentálne môj preferovaný osvetľovací systém pre hudbu," prezradila, "a dúfam, že som ho využila na maximum. Je veľmi jasný, s príjemnou svetelnou škálou, bohatý na farbu, rýchly, schopný zo seba vychŕliť naraz množstvo efektov a hlavne je veľmi spoľahlivý." Ďalšia jej obľúbená hračka pochádza z Dallasu. "Nosná konštrukcia The Vari*Lite VL3500 pôsobí vo vzduchu, na rozdiel od ostatných konštrukcií, úplne odlišne. Pri tak zhustenej výbave som chcela mať konštrukciu, ktorou by sme pokryli všetko. Vďaka svojej veľkosti a rýchlej manévrovateľnosti sa ukázala VL3500-ka ako najvhodnejšia."

Hlavný osvetľovač Graeme Nicol nepatrí medzi hádavé typy. "Alphy od Clay Paky sa mi veľmi pozdávajú," povedal. "Používali sme ich na turné so Shakirou a nikdy nás nesklamali. A VL3500-ka je takisto vydarená. Zbožňujem je dve farebné kolesá a systém svetlometov je takisto skvelý. Vďaka nim dokážete vytvoriť rôzne obrazce."

Nicol, mimochodom dlhoročný hlavný osvetľovač Sahah McLachlan, pracoval mimo iného aj na filme Terryho Gilliama vo Vancouveri. K tomu projektu ho pritiahol jeho známy, ktorý mu to opísal ako "veľkú pohyblivú svetelnú výbavu". Tá bola zložená zo štyroch systémov Vari*Lite VL3000. Po štyroch dňoch, ktoré strávil Nicol za ovládacím panelom, sa však celý projekt zastavil. Hviezda filmu, Heath Ledger, totiž tragicky zahynula v New Yorku, takže keď Holmesová najímala ľudí pre The Cure, bol Nicol práve voľný a zavolala mu v pravý čas.

"O turné The Cure som sa s Abbey rozprával už minulý rok, lenže následne ho Cure preložili," pokračuje Nicol. "Práve vtedy som skončil prípravu systémov pre Shakiru, to tiež navrhovala Abbey, a vtedy sa zmienila, že asi nebude schopná to všetko dotiahnuť do konca."

Felix Peralta, Tim Routledge a Matthew Buttons - to je tím ľudí, ktorý programoval celý koncert na konzole Lighting grandMA, ktorej sa Nicol neskutočne teší. Používa ju totiž už celých šesť rokov. "Myslím, že s Abbey som sa po prvýkrát stretol vo Vancouveri, kde som robil pre jednu osvetľovaciu spoločnosť a práve som chodil na kurz pre vtedy novú konzolu - grandMA." Veľa času pred koncertom si vyžiada zaostrovanie. "Trvá to aj niekoľko hodín a potom ešte samozrejme príde skupina so svojim požiadavkami," dodá Nicol.

Návrh konštrukcie

The Cure sú vo svojej prezentácii doslova jedineční a vďaka Holmesovej návrhu získali ešte väčší náskok. "Skupina je aj na pódiu zomknutá, sú blízko seba, a tá zakrivená konštrukcia to ešte zvýrazňuje." vysvetľuje. "Sú ňou akoby obalení, lepšie povedané, sú ňou obklopení. Svetlá sme však trochu predsunuli, aby svietili trochu viac pred kapelu, ako priamo na nich. Závesné svetlá už boli vopred navrhnuté, takže sa nemusia na pódiu priamo upravovať a svetelné ohniská vytvárajú dojem širšieho pódia. Otvorená konštrukcia a trapézy boli zasa navrhnuté tak, aby sa dala rovnako využiť videoprojekcia premietaná na plátno za samotným svetelným parkom a využil sa priestor až k podlahe." Samotné videoprojekcie tvoria značnú časť návrhu, hlavne odkedy využívajú The Cure statické javiskové scenérie v minimálnom množstve. Väčšinu projekcii vytvoril Darren Butler pod vedením samotného Roberta Smitha.

Chválospevy

Holmesová opísala Nicola ako "báječného chlapa" a na jeho tím doslova spievala oslavné ódy. "Keď som zhliadla koncert, tak som bola veľmi šťastná, že som mala v tíme práve Graeme Nicola," povedala. "A toto turné má to šťastie, že má skvelého produkčného manažéra, Tonyho Gittinsa, ako aj celý úžasný realizačný tím. Osvetľovací tím je ten najlepší, aký som kedy mala k dispozícií, hlavne Oliho Jamesa. On je absolútne skvelý tímlíder."

Nicol zareagoval s trochou sentimentu. "Fakt tu máme skvelú bandu ľudí. Vždy sa dobre nasmejeme a dokonca sme spolu strávili jeden celý deň na lyžovačke v Rakúsku. Osvetľovací tím je fantastický. Dokázali celú konštrukciu vtesnať a rozchodiť v Music Hall v Austine a to nie je žiadna hračka! Viete, keď máte z toho všetkého takú radosť, tak vám tie trojhodinové koncerty vôbec neprídu také dlhé."

PLSN, 07/2008



thinking of the days that are no more

©2001-19 monghi