100% Sky - 11/2002


E-mailový rozhovor s Porlom Thompsonom


Keďže si bol pôvodne úspešný ako hudobník, dá sa tvoje umenie pokladať za vizuálnu podobu tvojej hudby? Sú navzájom ovplyvnené?
Porl:
Medzi týmito médiami necítim žiaden rozdiel... teda okrem fyzickej stránky, po emočnej stránke sú neoddeliteľné, od hudby po práce iných umelcov, od vášho snívania po bdelý stav, radikálne odlišný svet... čo všetko vlastne ovplyvňuje umenie? Rád maľujem pocity, ktoré sú podstatou mojich vnútorných stavov... zmenených alebo iných...

Poskytuje ti skutočnosť, že žiješ v malom mestečku pri mori väčší pocit slobody v kreativite? Myslíš, že by ťa pobyt vo väčšom meste, napr. v Londýne, v čomsi obmedzoval?
Porl:
Ani myslím nie, rád reagujem na všetky podnety... odlišné svetlá, odlišné emotívne extrémy mojej povahy.

Pokladáš britské umenie za jedinečné? Ovplyvňuje ťa nejako Británia?
Porl:
Nie, moje umenie za britské nepovažujem, dokonca ani Británia ma v nijakom zmysle neovplyvňuje. Ale napriek tomu čerpám inšpiráciu v antickej Británii. Mám rád niektoré britské práce a umelcov... Roger Hilton, Howard Hodgkin, Tracy Emin, Anthony Gormley a niečo aj od Petra Lanyona. Väčšinou ma však dokážu nadchnúť španielski, francúzki a americkí maliari... Matisse, Miro, Rodin, Man Ray, Bonnard, Picasso, Cocteau, Klee, Kandinsky, Warhol, Basquiat, De kooning, Rothko, Don van Vliet ...

Nevnímaš svoju slávu v hudobnej oblasti ako obmedzovací faktor schopnosti pochopiť tvoje vizuálne umenie?
Porl:
Veci okolo nejakej slávy vážne neberiem. Maľujem preto, že musím, vždy som musel! Ak sa ľuďom moje práce páčia, potom je to naozaj skvelé, no nie nevyhnutne.

Ako reagujú tvoji známi z hudobnej oblasti na tvoje umelecké úspechy?
Porl:
Väčšina z nich je dosť umelecky založená, takže sa im to celkom pozdáva.

Čo myslíš, je pozícia úspešného umelca podmienená nevyhnutnými osobnými kvalitami?
Porl:
Podľa mňa je dôležité zostať úprimný k sebe samému a vlastnej povahe. A hlavne maľovať pre seba.

Tvoj názor na internet ako médium na prezentáciu vizuálneho umenia?
Porl:
Vnímam ho ako každé iné médium. Ak používate vlastnú predstavivosť, môže to byť dokonca zábavné a dokonca užitočné. Nakoniec, je to dobrý spôsob ako ľuďom predstaviť to, čomu sa venujete.

Vnímaš internet ako fórum interaktívneho umenia? Čiže prostredníctvom tvojej stránky podnietiš ľudí pátrať po tvojich ďalších prácach kliknutím na jednotlivé odkazy?
Porl:
Každý takýto spôsob je pre mňa prijateľný.

Ako nazeráš na "futuristické nadstavby" vizuálneho umenia?
Porl:
CD rom a DVD média vyzerajú veľmi zaujímavo. Rád by som pracoval na interaktívnom cd, ktoré by zahrnulo ako maľby, tak aj hudbu.

Akú úlohu zohráva, podľa teba, umelec v dnešnom svete?
Porl:
Pre mňa je umelec sprostredkovateľom medzi subvedomím a expresionizmom, je vlastne akýmsi sprievodcom, prípadne by ním byť mohol.

Keď pracuješ na svojich dielach, počúvaš pri tom hudbu? Ak áno, čo ti hrá práve teraz?
Porl:
Mám rád oba extrémy... buď mám pustenú hudbu skutočne nahlas alebo mi nehrá nič. V oboch prípadoch dokážem byť šťastný. Momentálne mi tu hrá cd s flamenco gitarou, ale počúvam celú škálu hudobnej produkcie stockhausen/ Meredith monk / captain beafheart/ beastie boys ... to by bol nekonečný zoznam. Dokonca mám kazetu s hovoreným slovom moslimského poeta Rumiho, ktorá je pre mňa veľmi inšpiratívna.

Najväčšia životná vášeň?
Porl:
Samotné bytie.

Ak by si mohol namaľovať už len jeden jediný obraz, čo by to bolo a prečo?
Porl:
Bolo by to rozhodne mohutné multimediálne dielo, ktoré by zabralo veľmi veľa času, až toľko, že by som znenávidel myšlienku, že by som s tým mal skončiť.

Navrhol si množstvo obalov albumov, ktorý z nich je tvoj najobľúbenejší, ktorý by si naopak zmenil a prečo?
Porl:
Tým najobľúbenejším je rozhodne obal "Wish", pretože sa s ním spája veľa zábavy a ide o veľmi osobnú záležitosť. Pracovali sme na ňom spoločne s Andym Vellom. Úprimne, žiaden z tých obalov by som zmeniť nemohol, pretože s každým sú spojené veľmi príjemné spomienky a zábava.

Mal si počas tvojej kariéry výtvarníka skúsenosť s "autorským blokom" a ak áno, čo ťa vrátilo späť k tvorbe?
Porl:
Podľa mňa je slovo "blok" záležitosť ega, je to len obdobie, kedy veci stopnete a venujete sa niečomu inému, proste kompletne vypnete a užívate si života! Vôbec to nie je niečo dôležité.
Tvoje najobľúbenejšie médium?
Porl:
Rád okolo seba urobím "bordel" a potom experimentujem so všetkým, čo vyzerá zaujímavo, pripomína nejaký tvar, či obrazec. Ale zvyčajne začínam s kusom papiera, akrylom, trhám staré plátna a na tomto potom staviam, no stále sa rád vraciam k olejovým farbám a plátnu, je to čosi "fyzické".

Tvoj najobľúbenejší výtvarník a prečo?
Porl:
??? len jediného by som sem nedokázal napísať. Zbožňujem práce Don van Vlieta, je to ako poézia rozliata na plátno, Jeana Michaela Basquiata za prúd myšlienok a slov... a mnohých ďalších.

Preferuješ prácu v štúdiu alebo v rôznych lokalitách? Maľuješ aj počas turné alebo dovolenky?
Porl:
V štúdiu, v posteli. Aby som eliminoval zaužívané techniky a bol bližšie k podvedomiu, tak rád pracujem v nočnej tme, jednoducho len čmáram a robím si poznámky/náčrty keď som mimo domu. No strašne rád sa vraciam do môjho štúdia, ktoré je svojou intenzitou pre mňa doslova životodárne.

Keď nekomponuješ hudbu a nevenuješ sa umeniu, ako najradšej tráviš čas?
Porl:
Vtedy som najradšej so svojou rodinou na nejakej slnkom zaliatej pláži.

Osobný úspech v kariére výtvarníka?
Porl:
Úsmev vo chvíli, keď je hotové ďalšie dielo.

Kde vidíš sám seba o ďalších päť rokov?
Porl:
O päť rokov ...

autor: Jennifer Kelland Wood, kurátorka Homer Watson House & Gallery
zdroj: toronto-goth.com



thinking of the days that are no more

©2001-19 monghi