Zažili sme časy skvelé, aj časy zložité


Ďalší rozhovor s Rogerm O´Donnellom


Aj napriek tomu, že je Roger O´Donnell známy hlavne vďaka rokom pôsobenia v The Cure, odkedy skupinu opustil, darí sa mu dobre. Na trh práve vypustil skvelý sólový album a založil si vlastný label s názvom 99 Times Out Of 10. Pred pár týždňami sme dostali možno sa o tom všetkom s ním porozprávať.

Tak poďme pekne po poriadku: Povedz nám čosi o časoch tvojho pôsobenia v The Cure. Páčili sa ti? Čo si si od The Cure odniesol?
No, bolo to takmer 20 rokov, takže to bola a je veľká časť mojej kariéry. A musím priznať, že na 99% sa mi to naozaj všetko páčilo. Zažili sme aj časy skvelé, aj časy trochu zložité. A zahral som si na niekoľkých skvelých albumoch. Bola to neuveriteľná skúsenosť a je pre mňa šťastím, že som mohol byť súčasťou tejto neuveriteľnej skupiny.

Takže po odchode zo skupiny si sa vrhol do práce na svojom novom sólovom albume, je tak? Presne.

Môžeš porovnať album "The Truth In Me" so svojou prvotinou, prípadne s albumami, ktoré si nahral s The Cure?
Je to diametrálny rozdiel v porovnaní s prácou so skupinou, pretože som po celý ten čas, každý deň, pracoval v štúdiu sám. Len ja a klávesy. A počas nahrávania som aj písal texty, čo bolo zasa iné, ako keď strávite písaním textov aj roky, potom sa stretnete s ostatnými, skúsite na tom spoločne pracovať, aby ste videli, ako to bude fungovať, nahrávate skladby po častiach, časom ich pozliepate dokopy a nahráte na pásku. Moje nahrávanie bolo viac inšpiratívne a písal som v každom možnom momente. Či už to bolo cez deň alebo v noci.

Ako si vlastne nový album nahrával?
Používal som Digital Performer a Mac G5.

Ako dlho teda trval nahrávací proces?
Asi tak štyri mesiace. Nie však nepretržite. To preto, že som pracoval vo svojom prostredí, viete, v mojom vlastnom štúdiu. Pokiaľ si spomínam, na prvej skladbe som začal pracovať v novembri a poslednú dokončil na konci marca. No po ich dokončení som ich so sebou zobral do Nemecka a začala fáza mixovania. Mixovali sme ich spolu s producentom Mariom, čo zabralo celý ďalší mesiac. Takže dohromady to bolo možno päť mesiacov.

Takisto si rozbehol svoj vlastný label, 99 Times Out of 10. Čo ťa podnietilo k takémuto rozhodnutiu?
Už keď som začal pracovať na tomto projekte, tak som premýšľal o podpísaní nahrávacej zmluvy a riadnom vydaní albumu. Lenže zrazu som pocítil skvelú príležitosť založiť si vlastný label, no túto myšlienku som zavrhol, pretože mi opäť prišlo jednoduchšie s niekým podpísať zmluvu. Mýlil som sa. A to preto, že tento album nie je jednoduchý a nedá sa len tak zaškatuľkovať. A na nahrávacie spoločnosti akosi šťastie nemám, čo sa nakoniec aj potvrdilo, pretože sa nenašiel nik, kto by o vydanie albumu prejavil záujem. Takže som sa vrátil opäť k svojmu nápadu a zrealizoval ho. Bolo to niečo ako, "No, zdá sa, že potrebujem rozbehnúť vlastný label." A tak sa aj nakoniec stalo. No, a počas procesu jeho rozbiehania a nahrávania môjho albumu som sa akosi zaplietol do systému, v ktorom som mohol pomáhať aj iným skupinám, či začínajúcim umelcom, ktorí ma žiadali o radu a ktorým som mohol aj pomôcť. Zrazu dostal celý systém pevné základy a nebol problém ho použiť aj pre vydanie ďalších nahrávok.

Takže label využívaš len pre svoje projekty alebo vydávaš veci aj iným ľuďom?
Mojim partnerom je Erin Langová. Spieva na mojom albume. Rozhodli sme sa preto spolupracovať. Momentálne tvoríme label len my dvaja. Inak spolupracujeme s vydavateľstvom KSA v New Yorku. Majú na starosti tlač, média a podobne.

Nejaké neočakávané problémy s fungovaním labelu?
Takmer vo všetkom. Akonáhle sa spojíte s Barcode Association, tak musíte na vaše nahrávky umiestňovať čiarové kódy. Máte možnosť vybrať si, ktorú z dvadsiatich podobných asociácií si zvolíte, potom si vyberáte výrobcu výliskov, ďalej baliarne a teraz prebieha rokovanie s distribútormi. A potom nastupujú promo záležitosti v rádiách. Trochu skľučujúci pocit, vážne. Ale musíte si od toho zachovať zdravý odstup. Nič z toho nie je žiadne kúzlo, ba ani tajomstvo. Musíte byť ochotný vložiť do toho svoj čas, a nie v malom množstve. Ak keď už ste v tom zbehlý, tak sa to celé začne točiť okolo peňazí. Ide len o to, koľko ste ochotný do toho všetkého vraziť, či už do reklamy a podobných záležitostí.

Vyjde album rovnako v USA ako aj v UK?
Samozrejme, hlavne sa zameriavame na americký trh. Mimo mňa je v ponuke nášho labelu iba jediná neamerická skupina. Myslím, že v Severnej Amerike sme u publika viac rešpektovaní. A nakoniec, sami viete, že Amerika sa vždy tešila dobrej reputácií pre začatie nových obchodných činností, nie nadarmo má prezývku "krajina neobmedzených možností". Na druhej strane, Európu nemôžete brať ako celok, ale musíte v každej krajine nájsť distribútora, všade sa venovať iným médiám, čo veci len komplikuje. V Amerike vám stačí urobiť zmluvu s jedinou osobou. Stačí vám jediný distribútor, jeden agent pre médiá, takže je tam omnoho ľahšie začínať a nemusíte mať na čele vrásky zo starostí, ako tu v Európe.

Zvlášť, keď za všetkým stoja dvaja ľudia.
Tak nejak :). Takže okrem mňa, Erin, je tu ešte poštár. To preto, že sme s ním prakticky denne. Už sa o náš label začína celkom zaujímať. Veľmi príjemný človek. Bývame uprostred anglického vidieka, v takmer neobývanej časti, takže je preňho vzrušujúce posielať denno-denne balíky takmer do celého sveta.

Koľko skupín vlastne teraz pokrýva váš label?
Okrem mňa a Erin ešte ďalších osem. Jedna je z Anglicka, zbytok zo Štátov. Momentálne pracujeme na nahrávkach troch, či štyroch projektov.

Ako ste sa k tým skupinám dostali?
Povedal by som, že to bolo tak pol na pol, našli sme my ich a oni nás prostredníctvom portálu myspace. Nemám problém verejne vyhlásiť, že MySpace je pre hudobníkov neuveriteľný priestor. Nájdete tu naozaj skvelú hudbu a nahrávacie spoločnosti tu môžu nájsť nové zaujímavé talenty. Politika v pozadí mi známa nie je, ani to, kto to celé vlastní. Ale napriek tomu je to čosi úžasné.

S prihliadnutím na dĺžku tvojho pôsobenia v hudobnom biznise, ako tento priestor vnímaš v súčasnosti?
Aby som bol úprimný, lepšie to ešte nebolo. Skutočne sa mi páči spôsob, akým si veci môžete robiť po svojom, na všetko môžete využiť vlastnú webovú stránku. Jediný rozdiel je, že všetky skupiny spadajúce pod náš label, nahrávajú doma vo svojej spálni na laptop, kdežto ja nahrávam vo svojom vlastnom štúdiu. Ale tieto možnosti, ktoré má súčasná hudobná scéna k dispozícií, sú priam neuveriteľné. Myslím, že éra megalomanských skupín je už za nami, nakoľko sa tu vytvorilo prostredie, kedy sa na vás odvšadiaľ valia tony novej hudby. Jednoducho si doma sadnete za laptop a zhmotníte svoje nápady. Počúvate tony hudby, tvoríte vlastnú a stávate sa súčasťou toho geniálneho chaosu. Myslím, že hudobné prostredie je až teraz skutočne zdravé. Po rokoch som opäť z celého hudobného biznisu nadšený. A čo sa týka veľkých nahrávacích spoločností... myslím tie kolosy, sú ako dinosaury, nikdy sa ich nezbavíte; hoci, skutočné dinosaury vyhynuli, všakže:) Smolou je, že svojou veľkosťou vedia všetko prevalcovať, ale ich dni sú spočítané. Aspoň dúfam. Svojmu účelu už poslúžili, dnes sú to už len akési továrne na produkty. A hudba predsa o produktoch byť nemá, má byť o pocitoch, ktoré si ľudia majú vysvetľovať po svojom a hlavne sa vďaka nim zabávať. Viete, na to akoby ľudia zabudli: hudba je o zábave.

Budeš s novým albumom koncertovať aj v Spojených štátoch?
V to dúfam. Snažím sa nájsť ten správny spôsob, akým previesť štúdiové verzie skladieb na koncertné tak, aby to bolo aj zaujímavé. Videl som totiž mnoho "laptopových" skupín, a sledovať ich na pódiu nebola veľká zábava. Posedávajú za počítačom, mixérom a pokyvkávajú hlavou. A každý si povie, "Yep! To je fakt super!". Keď hrám ja, tak chcem aby to bolo o hudobnej profesionalite a zabávaní ľudí. A nie iba o premietaní projekcií na plátne. Bude to fajn. Pracujem na tom.

Ako vidíš budúcnosť, nielen tvoju, ale aj tvojho labelu?
Pre seba by som chcel rozšíriť publikum, ktoré sa bude tešiť mojej hudbe a pochopí o čo sa po hudobnej stránke pokúšam. To je momentálne jediné, o čo sa zaujímam. A čo sa týka labelu, to bude snaha o prežitie a zachovanie kontinuality ako zdroja novej hudby, aby mu ľudia dôverovali, aby vedeli, kde majú hľadať hudbu, ktorá sa im páči. Je to ako keď idete do svojho obľúbeného obchodu. Ja mám taký v Toronte, ktorý navštevujem pravidelne, oni dokonca majú pre každý album svoje vlastné obaly. Rád by som získal reputáciu labela, ktorý vydáva dobrú, dôverohodnú hudbu, pomáha mladým začínajúcim skupinám a má k nim férový prístup.

zdroj: diyrockstar.blogspot.com



thinking of the days that are no more

©2001-19 monghi