3IB + 17 seconds


Dve recenzie, ktoré sa v tlači objavili krátko po vydaní remastrov prvých dvoch štúdiových počinov The Cure.


Three Imaginary Boys

Vráťme sa do roku 1979, The Cure boli len ďalšou skupinou s rozpačitými účesmi spolu s ich 20-ročným frontmanom Robertom Smithom, ktorý vlastným spôsobom ovláda limity svojho hlasu a krabičky s gitarovými efektami.
Čas goth-rockových napĺňačov štadiónov je ešte ďaleko predodvermi, hoci pochmúrna 10:15 Saturday Night a titulná skladba naráža na mrazivosť, ktorá sa naplno prejavila na nasledovnom albume "17 Sesonds".

No napriek remasteringu a redizajnu obalu znie ich debutový album stále ako prvotina skupiny, ktorá vydala album bez ústrednej témy. Rozpoznateľné to bolo najmä vtedy, keď najlepšie kúsky tohto albumu boli zaradené na medzinárodný debut The Cure, "Boys Don´t Cry", doplnený o niekoľko nevkusných songov, ako napr. nerozvážna coververzia "Foxy Lady" od Jimmyho Hendrixa.

Zábavné, v Smithových poznámkach je často tento album odmietaný, pretože je vlastne zárodkom vykopnutia pôvodného bubeníka Lola Tolhursta zo skupiny, ktorého obmedzené hudobné schopnosti pomohli ironicky definovať jednoduchý zvuk skupiny.

Toto vydanie prichádza na trh s bonusovým diskom plným demo nahrávok, rarít a živých verzií, no kompilátor Smith sa rozhodol, že bude lepšie obísť debutový singel "Killing An Arab". No ale naozaj by ste mali chcieť počuť, ako znie "10:15 Saturday Night", zahratú na maličkom klavíri v Smithovej spálni v Crawley...?

Samotný album "Three Imaginary Boys" je vlastne zvukovým pokusom skupiny skĺbiť tenký a nevrlý gitarový pop s punkom, čo sa im vlastne aj podarilo vo vyššie spomenutých skladbách, ako aj v "Accuracy" a "Grinding Halt".

Možno by album znel ešte viac plechovo, keby nebolo šéfa labelu, Chrisa Perryho, (Novozélanďan a zakladajúci člen Fourmyula, ktorý objavil aj The Jam), ktorý donútil Smitha ku kúpe poriadnej gitary. To ich obdobie malo svoj pôvab, no nejde o klasický debut a tie najlepšie melanchólie The Cure ešte len mali prísť.

autor: Russell Baillie
zdroj: http://www.nzherald.co.nz


Seventeen Seconds

Približne päť mesiacov po tom, čo Rhino vydal dvojdiskovú edíciu albumu Three Imaginary Boys, vrhol tento label na trh ďalšie dvojdiskové vydania albumov - Seventeen Seconds (1980), Faith (1981) a Pornography (1982) - v podobnom spracovaní, s hromadou fotografií, podrobnou biografiou a archívnym zmapovaním celého dizajnu. Základnou podstatou cd vydaní týchto albumov bola stále väčšia zvuková chabosť a tichosť dekády (v porovnaní s inými umelcami a ich upgradovanými katalógmi), takže kvalitnejší zvuk je ten najdostatočnejší dôvod. Zatiaľ čo všetky b-strany boli vydané naraz v kompilácií "Join The Dots", druhý disk všetkých edícií je rezervovaný pre ostatné rarity, nevydané záležitosti, demá a live materiál. Dychtivým fanúšikom sa tak dostáva nákladný pokrm, vyčnievajúci z radu, teda za predpokladu, že majú v sebe entuziazmus pre všetko, čo za dve a pol dekády The Cure nahrali. Mnoho fanúšikov naklonených konkrétnym obdobiam skupiny - rozpália sa, či už preferujú tienisté, náladové a depresívne obdobie skupiny, či obdobie masívneho úspechu (vrátane príližitostných výstredných popových skladieb samozrejme) - by však radšej privítali b-strany naviazené na konkrétny album.

Album "Seventeen Seconds", súčasť obdobia desivých pochmúrnych nálad, je tak obohatený takmer o hodinu bonusového materiálu - z ktorého väčšina je určená len na jedno použitie. Dve temperamentné, humorné skladby zo singla bočného projektu Cult Hero pôsobia pokojným dojmom, v porovnaní s drsnou live verziou "M" (z koncertu v Arheme, 1980) spolu s ďalšími piatimi živými kúskami z koncertu vo Francúzsku, ktoré sa po prvom odohratí stávajú bezvýznamnými, teda pokiaľ nie ste totálny obdivovateľ tvorby The Cure. To isté platí pre dvojicu demonahrávok a alternatívneho mixu skladby "Three", ktorý je vcelku zaujímavý (ale nie príliš).
Samotný album "Seventeen Seconds" je nesmierne zaujímavý, a to je hádam ten najlepší dôvod, prečo ho mať vo svojej zbierke.

autor: Andy Kellman
zdroj: http://www.allmusic.com



thinking of the days that are no more

©2001-19 monghi