Roger O´Donnell: Moja vlastná pravda - 03/2005


Preklad exkluzívneho rozhovoru s Rogerom pre TCEA.


Ahoj Roger, vďaka za zvolenie pre tento virtuálny rozhovor. Zrazu sme všetci s prekvapením zistili, že sa z teba stal hyperaktívny hudobník... no na druhej strane sa o tom všetkom veľa zistiť nedá. Po tvojom sólovom albume z roku 1994 "Grey Could Red Sky" si pokračoval v nedokončených projektoch "Big Buildings" a "My Days Beyond" (dvojalbum, ktorý nikdy neuzrel svetlo sveta) a teraz sú to práce na zatiaľ nedokončenom albumu, ktorý nahrávaš so skupinou, ako si o tom napísal na rogerodonnell.com, "zopár mojich starých priateľov hralo na bicích a gitare". Čo sa stalo s tými "privátnymi" projektmi alebo si si na ich dokončenie jednoducho nenašiel čas?
Jednoducho som naozaj na ich dokončenie nemal dostatok času, pretože som bol zaneprázdnený prácami s The Cure a ďalšími vecami v mojom živote, ale teraz som absolútne koncentrovaný na moju vlastnú prácu.

Spolupracoval si na soundtracku k dokumentu "Moog Documentary" (2004), stíhaš aj práce na projekte speváčkyou/hráčky na bassu a multitalentu Erin Lang, ktorej album vyjde v tomto roku, takisto ako tvoj nový sólový album "The Truth In Me". To všetko v tak krátkom čase. Takže bez problémov môžme skonštatovať, že si naozaj hyperaktívny hudobník.
V ľudskom živote sú obdobia plné kreativity, ako aj tie bez nej... práve teraz zažívam jedno z tých kreatívnejších období, ktoré chcem rozvíjať a tvoriť toľko hudby, koľko je len možné.

Keď spomíname "multitalentované" ženy... zvláštne, že poznáš Juana Molinaovú, ktorá je v Argentíne veľmi známa, nie ako hudobníčka, ale ako herečka. Pred desiatimi rokmi, po tom čo dokončila autobiografickú televíznu šou "Juana a jej sestry", odišla do Spojených štátov. Ako si ju spoznal?
Zbožňujem Juana Molinaovú, tvorí fantastickú hudbu. Natrafil som na ňu v mojom obľúbenom hudobnom obchode v Toronte. So synťákmi tvorí veľmi zaujímavé veci a má prekrásny hlas. Je jedna z mojich obľúbených umelcov, minulý rok som dokonca navštívil jej koncert v Anglicku a páčilo sa mi to. Jej seriál som nikdy nevidel.

Z internetu som si stiahol tvoje skladby "Building 12", "Unused (demo)", "Why Can´t You Tell Me" a "Recall The Night". Niektoré sú "midi" ("Unused" a "Building 12") a "Recall The Night" je mierne ambientná. Môžeš nám o týchto skladbách povedať viac?
Pochádzajú z rôznych období ale na ich vytvorenie som väčšinou použil formát midi, vlastne všetky sú v tomto formáte. Na novej nahrávke som midi vôbec nepoužil, všetky skladby sú hrané a nahraté naživo a nemal som šancu zeditovať jedinú notu. Midi je len jeden zo spôsobov práce a použijem ho znova. Samozrejme to ovplyvní zvuk skladieb, ale s týmto systémom môžu znieť inak, ako si sám uviedol, tieto dva príklady sú s použitím midi, no znejú úplne inak.

Budú na albume "The Truth In Me" použité aj vokály? Aké nástroje si pri jeho nahrávaní použil?
Áno, Erin bude spievať na troch, možno štyroch skladbách, vo všetkých skladbách som použil iba Moog Voyager, a vlastne všetky skladby sú postavené na metóde - jeden tón v jednom čase, je to veľmi zaujímavý proces a pre každú skladbu som vytvoril individuálny zvuk. Začal som hľadať nové zvuky, ako keď sa maliar snaží namixovať tie správne farby, keď som už bol zvukom inšpirovaný, začal som hľadať správne melódie no a potom som začal od základu stavať celú skladbu. Celý proces netrval viac ako pár hodín. Bolo to všetko veľmi spontánne. Potom som sa snažil napísať texty, čo je pre mňa rovnako hrozné ako trhanie zubov (ha-ha-ha), preto sú otextované len 3 skladby! Ale nie, na albume sú proste len tri skladby, ktoré si žiadali vokály. Pre melódiu vokálov som mal veľmi nutkavé nápady, čo spôsobilo Erin trošku problémy, no na druhej strane jej to spev uľahčilo. Do každej časti skladby sa veľmi masívne vložila, na môj štýl až príliš, takže som nemal veľmi na výber.

Mal si v poslednom období v The Cure chvíle alebo dôvod, kedy si si povedal "tak teraz je ten správny moment, chcem vám povedať toto ("The Truth In Me") a chcem to povedať teraz"?
Po dokončení prác na poslednom albume The Cure som pochopil ako hudbu zbožňujem, znovu som objavil moju oddanosť melódií. Počúval som množstvo mojich starých obľúbených nahrávok a spomenul si, aká môže byť hudba jednoduchá, úprimná a vplyvná a vtedy som sa rozhodol, že musím sám sebe čosi povedať. Následne som objavil spôsob práce so synťákmi moog, čo bolo pre mňa niečo neskutočné a tak sa to vlastne všetko stalo a ja som s tým všetkým veľmi spokojný. Nemyslím si, že je nejakým tajomstvom fakt, že ma práca na poslednom albume The Cure veľmi netešila.

Ku skupine si sa pripojil v roku 1988, rok na to ju opustil. Čo si robil v období 1989-1994, po ktorom si sa opäť k The Cure vrátil?
Mal som obchod s oblečením v Toronte, navrhoval som obleky a skladal hudbu.

Hral si s Thompson Twins, Berlin a Psychedelic Furs, ale možno, prosím oprav ma, ak sa mýlim, pôsobil si v tých skupinách viac ako sezónny hudobník ako stály člen. Teraz už viac ako dekádu pôsobíš v The Cure. Prispel si svojim dielom v skupine tak, ako si si to predstavoval? V ktorých aspektoch máš pocit, že si sa vzdal svojich typických čŕt?
Nemôžem povedať, že som sa svojich charakteristických čŕt vzdal kvôli kritike ostatných. To by bolo príliš jednoduchá odpoveď, bezo mňa by to všetko znelo inak, inak dobre alebo inak zle, to už by zostalo na rozhodnutí poslucháča. Prispel som tak, ako to len bolo možné, a či to bol až tak, ako som chcel prispieť.... nie.

Bol prvotný nápad ohľadne skladby "Untitled" tvoj?
Nie, myslím, že s tým prvý prišiel Simon, prečo myslíš, že by som to mal byť ja?

Pretože keď počúvam tvoju skladbu "Why Can´t You Tell Me", tak tie klávesy sú veľmi podobné tým, ktoré počuť vo "Fear Of Ghosts", možno nie, ale tvoj charakteristický zvuk tam počuť. Pred albumom "Disintegration" neboli v nahrávkach The Cure také klávesy použité.
Más nejaké plány ohľadne turné k novému albumu?

Áno, budem koncertovať všade, kde budem, na každom rohu na Zemi a aj ďalej :)

Zeditoval si svoj prvý sólový album "Grey Could Red Sky" a distribuoval ho prostredníctvom internetu. Bola to náročná práca? Urobil si to len preto, aby si si zachoval svoju nezávisloť od nahrávacích labelov alebo si len testoval "terén" ohľadne možnej distribúcie nadchádzajúceho projektu?
Nie, nič som netestoval, mnoho ľudí si ten album žiadalo a on ležal v krabiciach pod gaučom v mojom štúdiu, tak som sa rozhodol, že sa o to postarám sám, lenže sa ukázalo, že to bola príšerne náročná práca a zo strihania obalov mi už začalo švitoriť. Nahrávacie spoločnosti neznášam a to ma doviedlo k distribúcií prostredníctvom internetu, lenže keď si zvolíš takýto spôsob, strácaš publicitu, potrebuje sa to dostať do obchodov. Na peniazoch mi veľmi nezáleží, tých mám dosť, chcem len aby to počulo čo najviac ľudí a priblížili sa k tej hudbe čo najviac.

Čo znamená "99 Times Out Of 10"?
To je názov mojej produkčnej spoločnosti, ktorú budem používať aj naďalej a dúfam, že pomôže aj ostatným hudobníkom splniť si ich sny, ako sa to podarilo mne.

Použiješ ten istý spôsob na distribúciu albumu "The Truth In Me"?
Nie, táto nahrávka pôjde do obchodov, ale zopár podpísaných kópií predám prostredníctvom mojej stránky.

Momentálne si jediný člen The Cure s vlastným sólovým projektom, a ktorý spolupracuje s inými umelcami. Keď Simon Gallup odišiel z The Cure, založil Fooles Dance, Porl Thompson sa rozhodol hrať s Pagem & Plantom po odchode zo skupiny. Dúfam, že ty budeš výnimkou a svojou hudbou dokážeš povedať veľa aj ako aktívny člen The Cure, vy predsa musíte nahrať nové veci...
Tak tak, nemám v úmysle The Cure opustiť.

Vyberieš sa ty sám, alebo skupina na juhoamerické turné?
Nemyslím si, že by The Cure vyrazili na turné pred tým, ako vydajú ďalší album a to tak rýchlo nebude, ale nemám o tom ani potuchy. To čo robíme sa obyčajne dozvedám z Chain Of Flowers!

No, dúfam, že ľudia majú práve z týchto stránok o tebe dostatok informácií. Nikdy predtým som nerobil žiaden rozhovor, takže, ak ťa môžem poprosiť o láskavosť, porozprávaj mi o čomkoľvek, o čom sme ešte nehovorili, prípadne, ak chceš niečo odkázať miliónom latinskoamerickým čitateľom, ktorí veľmi dobre poznajú tvoju bohatú hudobnú históriu... len smelo na to a ničím sa neobmedzuj!
Táto nahrávka, "The Truth In Me", je pre mňa veľmi dôležitá. Znovuobjavil som svoju oddanosť k hudbe a táto nahrávka je jej prostriedkom. Ničím som sa na nej neobmedzoval, išlo to zo mňa spontánne, tak ako pravda, ktorá je vo mne, myslím hudobne. Tá pravda je jediné, čo mám ako hudobník. Keď som sa ním stal, mal som spústu snov a mnoho z nich som na svojej hudobnej púti stratil, ale tento album bude pre mňa, ako aj pre ľudí, ktorým sa bude páčiť, úžasný. Celú svoju kariéru som za niekým stál, podriaďoval som sa niekoho rozhodnutiam, ako mám hrať, aby som naplnil jeho sny. Toto je môj čas a nepristúpim na žiaden kompromis. Ide o veľmi osobnú vec a ja sa o to chcem podeliť s každým, ktorý mi venuje svoj čas a vypočuje si to.

Mám z tohto rozhovoru akýsi divný pocit... takže ešte jedna otázka, ktorá mi víri v hlave po prečítaní tvojich odpovedí: Čo ťa prinútilo zostať na mieste, ktoré požiera tvoje hudobné pocity a tlačí ťa do pozície, kde objavuješ, ako máš hudbu rád? Je to trochu čudné. Ako poznačilo tvoju osobnosť prostredie, v ktorom sa nahrával posledný album The Cure? Síce som čosi čítal o prístupe Rossa Robinsona... ale zaujíma ma to z pohľadu hudobníka, o tom, ako si pocitovo úplne prázdny opúšťal tie miesta, tak ako si to opísal v rozhovoroch. Viem, alebo si myslím, že viem, že Simon je "agresívny" (v dobrom slova zmysle). A možno je až príliš hrubý v prítomnosti Američanov, akým je napr. Robinson, ktorý pracuje v štýle "dokážeš to, poženiem to do extrému, aby som z teba dostal to najlepšie!". Ty však pôsobíš ako diplomat. Čo sa tam vlastne stalo? Čo ťa nakoniec prinútilo zostať a definitívne sa nevrhnúť na sólovú kariéru?
Myslím, že aj naďalej zostanem radšej diplomatom:) a keď neskončíš s otázkami, myslím, že ma prinútiš k tomu niečo povedať, čo by som mohol neskôr oľutovať... takže to ukončím.

S láskou
Roger

zdroj: TCEA, 10/03/2005



thinking of the days that are no more

©2001-19 monghi