Znovuoživenie protho-goth velikánov


Magazín BassGuitar, si pre svoje letné vydanie (06-07/2004) pripravil porovnanie bassákov skupín The Cure a Echo & The Bunnymen. Obe kapely totiž prekopali svoje archívy a potešili svojich fanúšikov raritnými skladbami.


Robert Smith, spevák The Cure, bol vždy so svojími strapatými vlasmi, šminkami a rozmazaným rúžom, prezentovaný ako predstaviteľ a tvár goth rocku. No bol to bassák kapely, Simon Gallup (spolu s bubeníkmi Lolom Tolhurstom, Andym Andersonom a Borisom Williamsom), ktorý upevnil postavenie The Cure. Gallupove typické bassové tóny a duniace línie - podobné svojim rovesníkom - ako Hookovi z Joy Division a Severinovi zo Siouxie&The Banshees - nádherne ladia so Smithovými a Thompsonovými baritónovými gitarovými partmi, a produkujú tak jeden z najtypickejších gitarovovo-bassových dialógov v post-punkovej ére.

Nová retrospektíva z vydavateľstva Rhino, Join The Dots: Rarities & B-sides, obsahuje raritné kúsky z celej dlhoročnej kariéry skupiny, vrátane ranných skladieb z roku 1978, ako "10:15 Saturday Night", dvojbassovú inštrumentálku "Descent" (1981) spolu so sviežimi, našlapanými kúskami ako "This Twilight Garden" (1992) a "More Than This" (1998) s náznakmi techna. Týpický rytmus kapely - veľmi často náladové, polčasové údery alebo trhané šesťnástinové rytmy - vynašiel v podstate Gallup, zažratý do bicích kopákov, ale nie až tak prehnane; jeho mazľavé zvuky sú stvorené pre žalospevy skupiny, ale jeho to ťahá k tanečnejším veciam, akou je napríklad goth-disko skladba "To The Sky".

Bassák Echo & The Bunnymen, Les Pattinson, má tiež záľubu v chorálových basových tónoch, ale jeho spôsob hry na chrapľavej Fender Jazz, bol pravdepodobnou rozbuškou punku a citovosti Siouxie. Vydavateľstvo Rhino sa postaralo o remastre piatich klasických albumov E&TB - Crocodiles, Heaven Up Here, Porcupine, Ocean Rain a rovnomenný album z roku 1987, z ktorého vzišiel hitový singel "Lips Like Sugar" - a fanúšikov táto liverpoolská kapela potešila bonusovými skladbami na každom z nich.

Od ranných kúskov kúskov, ako "Rescue", ktorý predstavuje Pattinsona, zvládajúceho jeden, či dva takty, na rozladených gitarách k neskorším klenotom, ako Doorsyho "Bedbugs and Ballyhoo", kde hrá prekrásnu linku s odvážnym dôrazom. Katalóg "80´s" od Echoes je plný lyrických bassových línii, nezmazateľných gitarových partov, rytmických, a samozrejme hrdých, arogantných romantizmov Iana McCullocha, ktorý je dodnes jedným z najlepších šoumenov a charaktiristických vokalistov.

zdroj: Bass Guitar 2004



thinking of the days that are no more

©2001-19 monghi