"Vzrušujúce, silné a dynamické" ... takto opísal Paul Corkett, FOH Engineer kapely, najnovšiu zvukovú produkciu The Cure.
"Robert Smith má ohromný podiel na tom, ako The Cure znejú a pôsobia."
Brit Row, súčasť skupiny Clair Globar, vlastne len pokračuje v partnerstve, ktoré pretrváva desaťročia, poskytuje vybavenie, posádku a medzinárodnú podporu, ktorú mal na poslednom turné pod palcom manažér produkcie Phil Broad.
"Ma dosiahnutie želaného zvuku používam jedno oneskorenie pre vokály, ale okrem toho už žiadne iné efekty z mojej konzoly," vysvetľuje Paul. "Nevyužívam skoro žiadnu kompresiu, teda keď hrá kapela fakt tvrdo. Robert jednoducho chce, aby publikum cítilo dynamiku skladieb a zároveň výkon každého jedného hudobníka."
Pri výbere toho správneho ovládacieho pultu sa Paul s dôverou obrátil na systémového inžiniera Colina Burrella.
"S Colinom spolupracujem od roku 2011 a on má fantastické znalosti o konzolách a PA systémoch. Sám je skvelým inžinierom a obaja sme sa rozhodli, že ďalším logickým krokom v FOH bude Avid S6L, pričom predtým som mixoval na Avid Profile.
Bolo hlavne dôležité integrovať konzolu s Avid Pro Tools, keďže nahrávam do troch Pro Tools zariadení, z ktorých jedno beží na 96 kHz, kvôli virtuálnej zvukovej kontrole, no a ostatné bežia na 48 kHz. Všetky záznamy našich koncertov sú archivované a Robert ich osobne neskôr mixuje pre prípadné odvysielanie alebo zverejnenie na sociálnych médiách."
V prípade výstupu sa Paul tu a tam rozhodol použiť Waves Maxi BCL, hlavne pokiaľ šlo o skladby, ktoré neboli ešte nikdy predstavené publiku.
"Hlavný set začína menším introm, ktoré skomponoval Robert pre kapelu, počas ktorého postupne prichádzajú na pódium. Spolu s tým dažďom a hromobitím na pozadí to vytvára skvelú ambientnú atmosféru. Fanúšikovia však chcú zreteľne počuť Robertove vokály a gitary, Simonovu bassu, ktorá držím rytmus a melódiu, ako aj biciu súpravu Jasona Coopera, aby znela čo najmohutnejše," dodáva.
Magazín The Guardian opísal fanúšikova kapela ako "oddané viacgeneračné publikum, ktoré odborne prezentovanou šou rozhodne nebolo sklamané". Zostavu kapely dopĺňajú gitaristi Reeves Gabrels a Perry Bamonte, spolu s klávesákom Rogerom O´Donnellom. Paul zároveň poznamenal, že "textúry každého z členov kapely vytvárajú spoločne ohromnú hĺbku, čo vytvára charakteristický zvuk The Cure."
Paul Corkett, ktorý s kapelou funguje už mnoho rokov, asi pred desiatimi rokmi Robertovi navrhol, aby pre svoj mikrofón vyskúšal použiť DPA D:facto, čo sa nakoniec ukázala ako neoceniteľná vec. Dodal: "A používa to dodnes, nakoľko funguje skvele, pokiaľ ide o "rejections" a čistotu. Máme tieto zariadenia ako káblové, tak aj bezdrôtové."
Pokiaľ ide o PA, tak sa stavilo na osvedčenú kombináciu L-Acoustic, vyskladanú z K1, K2, KS28 a KARAII, ktorú doladil systémový dizajnér Césaz López. "S Césarom sa skvele spolupracuje, celú tú vedu okolo PA nechávam na neho," dodal Paul.
"Počas každého koncertu sa prechádza po sále a okamžite robí úpravy, ak napr. stúpne teplota alebo sa zmení okolie. Medzi nami, ja myslím, že publiku ponúkame skvelý zvuk."
No ale späť na pódium. inžinier monitoringu, Rob Elliott, poznamenáva, že The Cure sú skutočne hlučná kapela. On sám osobne patrí k jadru zvukovej obsluhy kapely a o nich monitory sa stará neuveriteľných 16 rokov. Ako veľký fanúšik DiGiGo si v minulosti, pre viaceré turné, zvolil SD5, ktoré tentokrát upgradoval na SD5 Quantum z inventára Brit Row.
"Celá šou bola programovaná, takže som pokračoval v modernizácií a fungovalo to skvele - vybavenie od Brit Row bolo takisto skvele zabalené," povie Rob.
Rob prevádzkuje 10 IEM mixov pre klávesy a techniky, 12 výstupov má napojených do mixu Mackie na bicích, cez MADI a a Ferrofish DA prevodník. "To preto, aby si Jason Cooper mohol mixovať svoje vlastné IEMy. Ďalších 8 monitorov mám na pódiu, šesť dolu, dva hore, pričom každý z nich sa výrazne líši, podľa preferencií každého člena kapely. Myslím, že po tak dlhej dobe už presne viem, čo potrebujú!"
Pokračuje: "Klávesák Roger je asi jediný, kto používa bezdrôtové IEMy, so všetkou technikou, no a Jasom používa káblový Shure pack, ktorý je napájaný do Mackie mixu na jeho bicích. Obaja používajú 64 Audio A18’s IEMy."
Na margo ďalšieho úspešného turné, jednej z najobľúbenejších britských postpunkových kapiel, Paul Corkett poznamenal: "Výkonný riaditeľ Brit Row, Dave Compton, nám ako vždy poskytol skvelé vybavenie a pracovné tímy. Naši PA technici, Tom Cossovich a Brian Slevin, rovnako ako pódiový technik Luke Cohen, sú veľmi talentovaní tímoví hráči, na vysokej úrovni, a presne takých potrebujete na intenzívne plánovaných turné, ako je to naše. Keď sme na turné s Brit Row, tak nemám žiadne pochybnosti, ich podpora je vždy fantastická."
Rob Elliott so súhlasom dodáva: "Tím Brit Row je vynikajúci, od posádky poskytnutej na cesty, až po podporu ich kancelárií v Londýne."
zdroj: Lights Sound Journal, 10/03/2023